Professor W A Landman | |||||
|
|
Olifantsfontein (Deel 1) |
Olifantsfontein (Deel 2) |
Seunskool |
Pretoria |
Witfield (Deel 1) |
Witfield (Deel 2) |
Louis Leipoldt (Deel 1) |
Louis Leipoldt (Deel 2) |
Goedehoop |
Fleur |
Lyttelton (Deel 1) |
Lyttelton (Deel 2) |
Port Elizabeth |
Suid-Afrika |
Verwoerdburg (Deel 1) |
Verwoerdburg (Deel 2) |
Vista |
Verdere Opleiding |
Pretoria (Deel 1) |
Pretoria (Deel 2) |
Pretoria (Deel 3) |
Pretoria (Deel 4) |
HOOFSTUK 2LAERSKOOL OLIFANTSFONTEIN |
GEMEENTE : PRETORIA-SUID
Dis met genoeë dat ondergetekende, predikant van die NH of G Gemeente, Pretoria-Suid, verklaar dat hy 'n getuigskrif van goeie sedelike gedrag en wandel wil gee aangaande
Van Olifantsfontein. Hoewel ek nog nie baie lank in die gemeente is nie, het ek sy ouers goed leer ken en weet ek op grond van sy lewe en werk tot dusver dat hy 'n jongman is van goeie Christelike inbors, afkomstig uit 'n huis met 'n baie aangename en gesonde Christelike gees. Hy is eerlik en getrou, net en sindelik in voorkoms en werk, en aangenaam in die omgang. Sy karakter en lewe, sover my bekend, is skoon en onbesproke. Ek is seker dat hy 'n aanwins sal wees vir die werk waaraan hy hom sal wy. My beste wense vergesel hom. C F B NAUDE |
5.1  Vyftigjarige bestaan - 1963
VYFTIGJARIGE Bestaan van die LAERSKOOL OLIFANTSFONTEIN
(Seremoniemeester: mnr P J P Ackerman)
|
![]()
voorsitter van die Skoolkomitee, sittende
| ![]()
in die middel van die foto, kyk direk na die kamera
|
5.2  Driekwarteeufees - 1988
Plek : Voetbalveld Olifantsfonteinskool
Skoolhoof : Mnr Koen
Vermaaklikheidskunstenaar : Al Debbo
Boodskap namens oud-leerlinge : Prof W A Landman
Spesiaal :
![]()
|
5.3  Verdere verloop
1968  Eerste aanbouings en opknapping.
1982  Tweede reeks aanbouings.
1989  Nuwe administrasieblok
Spesiale vermelding : Onder leiding van en met sy inisiatief en entoesiasme bou die ouergemeenskap self hulle skool se saal, wat later die C.N. Krugersaal genoem sal word.
5.4  Tussen stasies
![]()
| ![]()
|
Olifantsfontein leerders het smiddae ongeveer 15:00 gearriveer om dan huiswaarts te keer om ons byna onmiddellik (veral sonder om eers bietjie te rus) met die huiswerk te begin. Deelname aan die Hoërskool se naskoolse bedrywighede was so te sê onmoontlik. Slegs enkele leerlinge was bereid om eers later (omtrent 18:00) terug te kom.
Die Hoërskool wat ek bygewoon het, was die Afrikaanse Hoër Seunskool (kyk volgende hoofstuk).
INLEIDEND
Julie 1946 het aangebreek. Dis die eerste wintervakansie vir twee onderwysers wat aan die begin van 1946 begin skoolhou het - albei by laerskole. Die onderwysers is mnre Renier Pieterse en Willem Landman. Albei het weens omstandighede nog min van Suid-Afrika gesien. So het Renier nog nooit die see gesien nie, terwyl Willem twee keer saam met sy familie Lourenco Marques besoek het. Geld was nie as probleem gesien nie, aangesien elkeen van ons reeds vyf salaristjeks ontvang het.
Die eerste probleem was om 'n ryding (voertuig) in die hande te kry. Die enigste wat moontlik beskikbaar was, was 'n Noag-Dodge (model onbekend) wat aan Renier se swaer behoort het. Hy het 'n aantal redes aangevoer waarom ons nie die kar kon kry nie.
![]()
(dit was egter nooit nodig om dit te gebruik nie).
Die enjinkap is oop om die wintersonnetjie toegang te verleen. Plek: Eerste nag langs 'n Standerton-bos
|
Die kar het nie 'n radio gehad nie. Om daarvoor te vergoed het ons 'n draagbare grammofoon gehad (met slinger) en het ons 'n aantal grammofoonplate gekoop. Terwyl ek bestuur staan die grammofoon op Renier se skoot en die musiek weergalm.
Die eerste dag:
Die motor verseg om te vat en ons moes wag tot my vader etenstyd huistoe kom om ons te help.
Gou het hy die motor aan die gang en ons vertrek en ry teen ongeveer 20 myl per uur (32 km per
uur) en kom die eerste aand aan in Standerton waar ons langs 'n bos slaap op 'n effense afdraende
pad. Die volgende oggend was ons stoot te stadig om die kar te laat vat. Gelukkig kom daar 'n
paar laggende en babbellende huishulpe verby en spoedig was ons op weg.
Die volgende mikpunt: Harrismith (oor Vrede en Warden). Vermeldingswaardig is:
Net duskant Bloemfontein sien ons 'n hoewe (plot) wat veral weens die naderende skemerte aantreklik lyk. Ons stop voor die plaashuis en stel onsself bekend aan die Oom en Tante en vra toestemming om op te werf te oornag. Die Oom is lus om politiek te gesels en gou is ons skoon genoeg om by die tafel aan te sit vir 'n heerlike ete wat die Tante met veel sorg voorberei het. Nadat ons land en sand politiek gepraat het, en oor alles met mekaar saamgestem het, bevind ons onsself in 'n reuse verebed. Na 'n besonder goeie nagrus en 'n heerlike ontbyt, is ons gereed om die pad te vat. Die Dodge weier egter om 'n voetjie te versit. Die probleem is gou opgelos toe die Oom sy perdekar voor aan die Dodge haak en hom aan die brand te trek.
![]()
Hans Delport, by die Dodge
| ![]()
met voorraad links op die grond ![]()
en tekens van beskaafdheid ![]()
Let op die grammefoon in die regter onderste hoek!
|
Ons is versigtig deur Bloemfontein en reis oor Reddersburg, Edenburg, Smithfield, Rouxville tot by Aliwal Noord. By Smithfield besluit ons om melk by een van die huise te koop. Ons is daar weg met 'n bottel vars plaasmelk. Ons slaap in die veld.
Die Dodge se aansitter werk toe vir 'n wonder goed en ons kies koers oor Jamestown, Dordrecht, Umtata, Port St Johns en slaap die nag onder 'n boom in Lusikisiki (Transkei). Die inwoners steur hulle nie veel aan ons nie, behalwe om vriendelik te groet.
Die volgende dag reis ons verder deur Flagstaff, Bizane, Port Edward, Port Sheptone, Amanzimtoti, Durban. 'n Groot deel is grondpad maar die Dodge skrik vir niks.
Ons volgende halte is DIE BLUFF, Durban waar ons 'n buitengewone ervaring gehad het: Ons was op weg na die huis van Nick Mentz se suster en swaer (die Jurgens) op 'n stadige spoed. Pas nadat ons die polisiestasie verby is, gee die remstelsel die gees. Ek had geen ander keuse as om uit die straat te swaai nie. Gelukkig het 'n stewige boom gekeer dat ons op die spoorlyne beland het. Die boom was morsaf. Die polisie was onmiddellik by en neem my as bestuurder die polisiestasie in vir ondervraging. Op navraag kon ek nie die Dodge se registrasienommer verstrek nie en was hulle seker dat die motor gesteel is. Toe kom die vraag: Waarheen is julle oppad? Antwoord: Na Offisier (het nie geweet wat sy rang is nie) JURGENS se huis. "Jurgens!- kom ons neem julle dadelik na hom toe. Julle kan later die motor kom haal!."
Na 'n heerlike middagete is ons terug na die Dodge waar hy as't ware wydsbeen oor die omgestampte boom gestaan het. Jurgens het hom in trurat geplaas en skielik was die Dodge los. Daarna het ons vinnig na die woonhuis gery.
![]()
en Alida (my suster)
|
'n Paar dae later, nadat ons met Nick as gids Durban verken het, was ons gereed om te vertrek. Die polisiebevelvoerder stel die volgende voorwaarde: Jurgens sal bestuur tot by die naaste garage waar herstelwerk aan die remstelsel gedoen moet word. Dit is toe presies ook wat gebeur het. Toe Jurgens sy rug draai, maak iemand die opmerking: Ons het genoeg van Durban gesien maar nog niks van Pietermaritzburg nie. Toe aan my: sien jy kans om hierdie kar in die toestand wat hy is, Pietermaritzburg toe te bestuur? Ek sien toe kans omdat ek gereken het op stadig ry, die remkrag van die ratkas, die bietjie remsdruk wat nog in die stelsel oorgebly het en die handrem. Die rit het toe wonder bo wonder sonder voorval verloop en ons het ongeskonde ingetrek by 'n garage in Pietermaritzburg waar die nodige 'lapwerk' toe gedoen is.
Die volgende skof is na Estcourt. Daar het ons die nag langs 'n munisipale tennisbaan geslaap.
Die volgende dag vroeg vertrek ons vanaf Estcourt en wonder bo wonder die selfaansitter vat. Ons het goed gevorder op weg na Ladysmith toe die regter agterwiel skielik vasslaan en sleep. Die enigste uitweg was om met groot gesukkel die wiel met remtrom en al te verwyder. Weer was die hamer en beitel byderhand en ons het die rembande verwyder. Die wiel gaan toe maklik in. Toe ons vertrek merk ek gou op dat die remstelsel nog steeds goed werk, maar in die regteragterwiel was dit metaal op metaal wat nogal 'n aardige geluid afgegee het - wat gelukkig nie die verkeersowerhede se aandag getrek het nie. Trouens, dis 'n wonderwerk dat ons nooit aandag op die Dodge getrek het nie.
Die reis was voorspoedig en ons het via Volksrust, Newcastle en Standerton ongeskonde te Olifantsfontein geland.
![]()
| ![]()
![]()
| ![]()
op die Bluff, Durban Hy neem ons rond in Durban NOTA: Renier het later Volksraadslid vir Pretoria-Wes geword. Hy is enkele jare daar na oorlede.
|
Die idee was dat Renier langs die pad geleentheid sou kry om te leer motor bestuur. Dit het, weens die toestand van die Dodge, nooit geskied nie. Hy het maar goed dopgehou wat ek gedoen het. Hy moes weer by Cyferfontein uitkom en dit via die wal van die Hartbeespoortdam. Hy het die Dodge soos 'n ware kenner bestyg, glad vertrek en heelhuids, Cyferfontein bereik. Die Dodge is later opgesaag en loop seker vandag nog, maar nou in die vorm van 'n donkiekar.
Ons het met die toer 2 896 km afgelê sonder om 'n letsel op te doen of 'n moontlike onoorkomende moeilikhede te beland. Ek glo dit was my vader se gebede wat ons bewaar het.