Lesings in die Opvoedkunde
Terug na Voordragte
FUNDAMENTELE PEDAGOGIEK EN
PARADIGMA-VERSKUIWING
INHOUDSOPGAWE
1. ORIëNTERING
2. TOEREIKENDE BEGRYPING VAN DIE OPVOEDINGSWERKLIKHEID
2.1 Inleidend
2.2 Opmerking
2.2.1 Die kompleksiteit van opvoeding
2.2.2 Die meerderheid as kriterium
2.2.3 Die eis van kontekstualisering
3. PRAKTYKWORDING VAN DIE FUNDAMENTELE PEDAGOGIEK
4. GRENSOORSKRYDING DEUR DIE FUNDAMENTELE PEDAGOGIEK
4.1 Missie
4.2 Filosofie
4.3 Filosofie van die opvoeding (opvoedkunde)
4.4 Fundamenteel
4.5 Fundamentele Pedagogiek/Opvoedkunde
4.6 Philosophy of Education: verskillende paradigmas
4.6.1 Eerste paradigma: die noodsaak aan fundamentele begronding
4.6.2 Tweede paradigma: filosofies-ideologiese veronderstellings
4.7 Filosofie van die Opvoeding: Soltis
5. OORSIG EN STANDPUNTSTELLING
5.1 Oorsig
5.2 Standpuntstelling
6. DIE SOSIAAL-DEMOKRATIESE OF DIE POLITIESE PARADIGMA
6.1 Inleidend
6.2 Ozmon en Craver
6.3 Kron
6.4 Choola
6.5 Higgs
6.6 Aanbevelings
7. PARADIGMA-VERSKUIWING EN VERTREKPUNT
8. EIND-AANBEVELINGS
VERWYSINGS
oo000oo
FUNDAMENTELE PEDAGOGIEK EN PARADIGMA-VERSKUIWING
1. ORIëNTERING
Wat beteken die begrip "paradigma-verskuiwing"? Dit beteken dat 'n groep
wetenskaplikes (bv. opvoedkundiges) hulle sienswyse (posisie) sal wysig ten
aansien van
(i) denkwyses wat hulle as basies vir hulle wetenskapsbeoefening aanneem;
(ii) aannames (vooronderstellings) wat hulle wyse van wetenskapsbeoefening
(ook in die vorm van navorsing), moontlik maak;
(iii) 'n navorsingstradisie wat dien as evalueringskriterium vir die wyse
waarop navorsing onderneem word; en
(iv) verbondenheid aan 'n besondere teorie en metodologie.
Hierdie wysiging kan twee vorms aanneem:
(i) wysiging binne die paradigma self sodat dit 'n blywende moontlikheid
van die denke (wetenskapsbeoefening) kan bly. Hier dink 'n mens
byvoorbeeld aan verskerpte definiëring en operasionalisering van
denkwyses, vooronderstellings, tradisies en ook aan die aanspreek van
wanvoorstellings en foutiewe interpretasies. Hierdie aktiwiteite vorm
die basis en inslag van die steeds voortgaande wetenskapsbeoefening,
dit wil sê van die daaglikse wetenskapspraktyk.
(ii) 'n wegbreek en wegbeweeg van 'n bestaande toedrag van sake. Die
onmiddellike vraag is: wegbreek en wegbeweeg waarnatoe? Welke
kriteria bestaan daar om te bepaal of 'n wegbreek-wegbeweegaksie sinvol
sal wees? Moontlike kriteria is:
(i) die nuwe paradigma sal lei tot 'n meer toereikende begryping van die
komplekse werklikheid (resp. opvoedingswerklikheid);
(ii) die nuwe paradigma sal lei tot meer toereikende inagneming van die eise
wat die hedendaagse samelewing aan die wetenskap (resp. Opvoedkunde)
stel;
(iii) die nuwe paradigma sal lei tot groter eenheid van wetenskaplikes (resp.
opvoedkundiges), dit wil sê die besondere paradigma sal so algemeen
aanvaarbaar wees dat dit die grootste aantal opvoedkundiges onder sy
banier sal versamel.
2. TOEREIKENDE BEGRYPING VAN DIE OPVOEDINGSWERKLIKHEID
2.1 Inleidend
Die volgende stelling verdien oorweging: "Geeneen van die huidige wetenskaps-paradigmas en die kennisideale wat hulle onderlê, het (egter) tot sover 'n
teorie gelewer wat opvoeding in sy kompleksiteit, omvattendheid en
kontekstuele gesitueerdheid rasioneel begrypbaar maak en voorstelle maak vir
praktykverbetering wat die meerderheid fundamenteel-opvoedkundige gespreks-genote bevredig of deur hulle as 'n gemeenskaplike teoretiese basis verkies
word nie" (Smal, 1992:325-328).
2.2 Opmerkings
2.2.1 Die kompleksiteit van opvoeding
Dit is juis hierdie kompleksiteit wat dit onmoontlik maak dat daar ooit 'n
allesverklarende paradigma sy verskyning sal maak. Die kompleksiteit van die
opvoedingswerklikheid maak meerdere perspektiewe daarop noodsaaklik. Die
opvoedkundige(s) sal 'n studie moet maak van alle relevante perspektiewe en
dan die moontlikheid oorweeg om deur eklektiese denke (nie eklektisisme nie)
'n korpus opvoedingskennis op te stel wat op 'n sinvolle mate van algemene
aanvaarbaarheid aanspraak sal kan maak.
Wat word met eklektiese denke bedoel en hoe verskil dit van eklektisisme? ('n
Studiestuk is tans in wording.)
2.2.2 Die meerderheid as kriterium
Wanneer daar sprake is van die "meerderheid" as kriterium vir die bepaling van
die geldigheid, betrokkenheid en aanvaarbaarheid van 'n paradigma, moet daar
gewaak word teen die valse redenering dat 'n argument (resp. paradigma) geldig
is omdat 'n groot aantal persone dit ondersteun en huldig. Dikwels met
sarkastiese en neerhalende verwysings na die enkele teenstanders. Daar
bestaan geen waarborg dat die 'interpretasie' van die meerderheid toereikend
of selfs sinvol sal wees nie (Fearnside & Holter, 1959:93).
Dit kan gebeur dat die meerderheid reken dat die geldigheid van 'n paradigma
bevestig kan word op grond daarvan dat dit die middeweg is tussen twee
uiterstes. Die geborgenheid van die middeweg word dan gesoek (Michalos,
1970:87).
Die "meerderheid" as seleksiekriterium by paradigma-beoordeling, dit wil sê
die kriterium van konsensus, sal nie die die toets van kritiese denke kan
deurstaan nie.
2.2.3 Die eis van kontekstualisering
Om te kontekstualiseer beteken om in 'n paslike konteks te plaas, dit wil sê
om die omstandighede in ag te neem wat nodig is vir 'n besondere saak om te
realiseer.
In dié verband stel Smith (1990:24) dat daar hedendaags 'n aandrang bestaan
vir 'n verskuiwing na die sosiaal-demokratiese paradigma in die Suid-Afrikaanse konteks wat onder andere beteken dat die sosiale, ekonomiese en
politiese problematiek onder die wetenskaplike soeklig geplaas sal moet word.
Smith (1990:325-328) praat van 'n kontemporêre konteks en noem spesifiek dat
post-moderne sosiale strukture 'n post-moderne paradigma-verskuiwing vereis.
Hierdie stelling impliseer dat opvoedkundiges helderheid sal moet verkry oor
die betekenis wat die post-moderne paradigma vir hulle het.
Voordat daartoe oorgegaan kan word, is daar eers twee sake wat die aandag
verdien, naamlik
(a) Praktykwording van die Fundamentele Pedagogiek en
(b) Grensoorskryding deur die Fundamentele Pedagogiek.
3. PRAKTYKWORDING VAN DIE FUNDAMENTELE PEDAGOGIEK
'n Besondere aksioma is: 'n Wetenskap (d.w.s. ook die Fundamentele
Pedagogiek) het die reg en ook die verantwoordelikheid om te bepaal wat met
hom in die praktyk gebeur (Landman, 1977:78-83). Dit beteken dat hy hom kan
uitspreek oor die wyse waarop hy in 'n praktyk (ook praktykverbetering)
toegepas word. Dit sou kan beteken dat die Fundamentele Pedagogiek 'n
aanduiding (en uitleg) sal moet gee van die betekenis wat hy het vir die
begryping en realisering van die ('n) post-moderne paradigma in die Suid-Afrikaanse konteks.
4. GRENSOORSKRYDING DEUR DIE FUNDAMENTELE PEDAGOGIEK
4.1 Missie
Elke wetenskapsgebied word in sy wetenskaplike aktiwiteite begrens deur sy
missie. Die missie van Fundamentele Pedagogiek is om 'n besondere filosofie
te wees d.w.s. 'n besondere filosofie van die opvoeding, filosofie van die
Opvoedkunde, Opvoedkundige filosofie, Filosofiese Opvoedkunde, Wysgerige
Opvoedkunde, Opvoedingsfilosofie.
'n Analise van die volgende definisies (Van Rensburg & Landman, 1986:61, 63,
65) kan verhelderend wees:
4.2 Filosofie
Ander benaminge vir wysbegeerte; G. philein - liefhê + sophia - wysheid.
Omdat die Filosofie nie gebaseer is op fisiese wette (natuurwetenskappe) of
onbetwiste historiese feite nie, is dit moeilik definieerbaar. Wysgere spreek
mekaar voortdurend teë sodat met reg van wysgerige skole (wysgere uit min of
meer dieselfde tydsorde met min of meer dieselfde wysgerige opvattinge)
gepraat kan word. Selfs binne dié skole kan verskille ontstaan, want
wysgerige bedrywighede berus nie op 'n dogmatiese houding nie.
4.3 Filosofie van die opvoeding (Opvoedkunde)
Ander benaming vir Fundamentele Pedagogiek. Veral bekend in die Anglo-Amerikaanse pedagogiekdenke. In hierdie besondere pedagogiekperspektief gaan
dit om die filosofiese of wysgerige deurligting (deurgronding) van die
pedagogiese as eg-menslike aangeleentheid. Hierdie benaming gee egter baie
maklik aanleiding tot 'n filosofie oor of selfs 'n filosofie vir die opvoeding
wat dan die basis vorm van 'n partikuliere opvoedingspraktyk en wat as
partikuliere teorie oor die opvoeding aan die opvoedingspraktyk voorskryf.
In werklikheid is sodanige filosofie vir die opvoeding 'n opvoedingsleer as
neerslag van 'n besondere lewensopvatting. Met 'n opvoedingsleer as sodanig
kan geen fout gevind word nie, mits so 'n partikuliere opvoedingsleer nie tot
algemene opvoedingswetenskap verhef word nie.
4.4 Fundamenteel
L. fundamentum - grond, basis, grondslag; fundare - om van 'n grond te
voorsien: dui op 'n begronde of gefundeerde saak; die deurdink na die
grondliggende, die essensiële, die perenniale (gelykblywende) as die altyd
terugkerende, blywende van die pedagogiese; in die Pedagogiek die
deurtastende soeke na die fundamentele aspekte van opvoeding deur na die
essensiële (essensies) daarvan te delf en so die wese (die gelykblywende
fondament) van opvoeding aan die lig te bring.
4.5 Fundamentele Pedagogiek/Opvoedkunde
v. oorsprong by fundamenteel en Pedagogiek: hierdie oorsprong maak van die
Fundamentele Pedagogiek 'n Funderingspedagogiek, want dit het as besondere
taak die fundering of begronding van die Pedagogiek in die universele
lewenswerklikheid. Verder word in die Fundamentele Pedagogiek 'n fundamentele
analise van die opvoedingsverskynsel as pedagogiese fenomeen onderneem.
Besondere temas in die Fundamentele Pedagogiek is onder meer die volgende:
die opvoedingsverhouding; die opvoedingsituasie; wetenskaplike onder-skeiding, beskrywing en uitleg; en metodologiese/wetenskapsteoretiese
besinning t.a.v. die pedagogiese en die Pedagogiek.
4.6 Philosophy of Education: Verskillende paradigmas (Mentz, 1986:68-75)
Paradigma word hier gedeeltelik in die sin gebruik dat dit 'n wyer begrip as
slegs 'n teorie is. Dit is 'n meer omvattende teoretiese verwysingsraamwerk
wat aannames, waardes, norme, teorieë en ander komponente insluit. Daar kan
nie met sekerheid beweer word dat 'n groep of wetenskaplike gemeenskap of
kurrikulumdeskundiges almal die beskouinge in so 'n paradigma deel nie.
Gerieflikheidshalwe word sommige van hierdie teoretiese groeperinge of
paradigmas geklassifiseer.
Dit is ook nodig om net aan te dui dat Philosophy of Education ekwivalente
terme in die literatuur het waaronder die volgende: Filosofie van Opvoeding;
Teoretiese Pedagogiek; Opvoedingsfilosofie; Sistematiese Pedagogiek;
Fundamentele Pedagogiek.
Philosophy of Education dui egter nie noodwendig 'n volledige deeldissipline
soos die aan Suid-Afrikaanse universiteite bekend is, aan nie.
4.6.1 Eerste paradigma: die noodsaak aan fundamentele begronding
In die volgende uitsprake wat oor Philosophy of Education gemaak is, is daar
die noodsaak aan 'n teoretiese begronding vir 'n hele reeks van aspekte soos
beginsels, aannames, doelstellings en doelwitte. In die uitsprake word mens
bewus van die gebrek aan 'n fundamentele teorie en dat dit in die onderwys
(skoolhou) nie slegs gaan oor die aanleer van vaardighede nie. Oorsigtelik
gesien kan gesê word dat 'n onderwyspraktyk die ondersteuning van die
opvoedingswetenskap nodig het. Die volgende uitsprake is 'n seleksie uit
hoofsaaklik Anglo-Amerikaanse bronne:
(a) Squire en Morris verwys na 'n ondersoek wat in Engeland en Wallis
gedoen is, waar dit aan die lig gekom het dat slegs ses van die twee
honderd en agt instansies vir die opleiding van onderwysers, Philosophy
of Education as 'n aparte kursus aanbied. Die ander instansies bied
kursusse aan onder opskrifte van "beleid", "teorie" of "idee" van
Opvoedkunde, waarin dan net verwys word na die "filosofie". Die
ondersoekers bepleit dus 'n benadering waar probleme rakende
Opvoedkunde vanuit 'n 'filosofiese oogpunt' beskou word, met die doel
om lig te werp op die formulering van die beginsels. Dit gaan hier nie
om analisering van opvoedkundige probleme nie, maar ook om die
kundigheid waaroor die filosofie beskik ten opsigte van kennisleer,
etiek en politiek wat met vrug in die opvoedkunde gebruik kan word
(Squire & Morris, 1964).
(b) Gribble (1969) noem RS Peters as die belangrikste persoon wat
verantwoordelik was vir die revolusie in die Philosophy of Education.
Hierdie revolusie is gemoeid met die begripsanalise in die
opvoedkundige gesprek, asook met die logika van uitsprake wat gemaak
word in opvoedkundige argumente. Die 'filosofiese analise' word
hoofsaaklik gedoen as voorbereiding vir praktiese besluite wat geneem
moet word omtrent onderwys en opvoeding.
(c) Dixon meen die primêre doel van die Philosophy of Education is
analisering en spesifiek gerig op die beantwoording van vrae wat in die
opvoedings- en onderrigsituasie geopper word. Verder word die invloed
van 'n mens se lewens- en wêreldbeskouing, sy morele waardes en sy
siening van die mens in die algemeen, op sy wyse van onderrig in
sodanige studie, bestudeer. Die filosofering lei tot verdere vrae oor
die aard van inhoude en die regverdiging vir die insluit daarvan by die
kurrikulum (Dixon, 1972).
(d) Vir Hirst is filosofie 'n analitiese denkbedrywigheid met die oog op
begripsverheldering, uitleg van voorstelle en die aandui van die
betekenis van terme en uitdrukkings, asook om die logiese sinsamehange
wat die terme en uitdrukkings behels, aan te dui. 'n Rasionele,
verantwoordelike benadering tot kurrikulumontwikkeling word hierdeur
moontlik gemaak (Hirst in Kerr, 1970).
(e) Israel Scheffler (1980) stel dit dat filosofie nie 'n kuns of 'n
tegniek is nie, maar 'n soeke na wysheid. Die funksie van die
filosofie is om beleid te evalueer in terme van tradisionele vrae oor
waarde, deug, geloofwaardigheid en geldigheid.
(f) Philosophy of Education behels die filosofiese bedinking van alle
fundamentele sake rakende onderwys en opvoeding - die middele, die
doelstellings en alles wat inherent daarmee te make het (Beard &
Morrow, 1981).
(g) Die Philosophy of Education as 'n wetenskap, kan gesien word as die
dialoog tussen denkers ten opsigte van onderwys en opvoeding, in 'n
poging om die komplekse geheel van onderwys en opvoeding in sy
totaliteit verstaanbaar te maak (Beyers Nel, CF in Beard & Morrow,
1981).
(h) Barrow (1981) beskou Philosophy of Education as die filosofiese
bedinking van alle uitsprake en begrippe rakende opvoeding en onderwys.
Hy beklemtoon die bestudering van logika en sinsamehange in filosofie.
(i) Philosophy of Education is volgens Power 'n plan waarvolgens
opeenvolgende geslagte gereed gemaak word vir 'n plek en taak in 'n
toenemende komplekse wêreld (Power, 1982:4).
(j) Wilfred Carr (1984) meen dat 'filosofie'nie sondermeer deur
praktiserende onderwysers afgemaak kan word as akademiese teorie sonder
segwaarde vir die praktyk nie. 'n Filosofie is implisiet verweef in
die aannames, waarde en geloof van dit wat die onderwyser elke dag in
die praktyk verrig. Dit is egter nie net die filosofie wat in die
praktyk realiseer nie, maar ook invloede van die huidige samelewing.
"... the problem of adopting an educational philosophy is more the
province of political and social philosophy than any philosopher's
Philosophy of Education."
(k) In hierdie uitsprake is daar blyke van versugtinge om 'n selfstandige
deeldissipline Philosophy of Education daar te stel. Hierdie outeurs
het hulle nog nie heeltemal ontwortel van die gedagte dat Opvoedkunde
'n toegepaste psigologie met reste van ander dissiplines soos onder
andere filosofie en sosiologie is nie. Professor BF Nel sou gesê het
hulle het nog 'n 'vermetodiekte onderwyspraktyk' met 'n naturalistiese
inslag, in gedagte. Die Britte se siening van 'n 'school based
curriculum development' weerhou hulle daarvan om tot teorieformulering
ten opsigte van kurrikulumstudie te kom.
Samevattend kan uit hierdie uitsprake afgelei word dat Philosophy of Education
die volgende kan behels:
* die filosofiese bedinking ten opsigte van die logika en betekenis van
opvoedkundige uitsprake, begrippe, doelstellings en middele;
* 'n voorbereidende analisering van sake rakende Opvoedkunde (Pedagogiek)
met die oog op die neem van praktiese besluite;
* dialoog tussen denkers in die Opvoedkunde (Pedagogiek)
* die analisering en beantwoording van vrae oor opvoedkundige probleme;
* die evaluering van doelstellings, beleid, vorm, inhoud en metodes in
opvoedkundige situasies aan die hand van kriteria soos waardes, norme
en geldigheid;
* die identifisering van samelewingseise (byvoorbeeld die invloed van
ekonomie, religie, morele waarde-oordele, wetlike aspekte en estetiese
waardes);
* 'n praktykgerigte teoretisering.
4.6.2 Tweede paradigma: Filosofies-ideologiese vooronderstellings
Ozmon en Craver (1990) bespreeek: idealisme, realisme, oorhoofse filosofie,
pragmatisme, rekonstruksionisme, behaviourisme, eksistensialisme, analitiese
filosofie en marxisme. 'n Moontlike byvoeging is die postmodernisme (van der
Walt, 1989:188-195; Grebe, 1991:132).
4.7 Filosofie van die Opvoeding (Soltis, 1988:10)
"When philosophers perform as professionals, there is less proposing and more
analyzing, reflecting, evaluating, and seeking of a clearer understanding of
educational matters. There is more emphasis on ascertaining the logical
soundness of arguments, explicating the meaning of ideas, justifying value
claims, constructing reasonable arguments and providing ways to think about
educational tasks and problems rather than ways to do or solve them. When
engaged in this sort of philosophizing, a philosopher of education is more
intent on providing illumination, understanding, and perspective for educators
to think with than on providing programmes and policies for educators to act
on."
Begryping van die opvoedingswerklikheid deur analise, refleksie en evaluering
het as doel:
* uitleg van betekenisse en idees.
* regverdiging van waarde-oordele.
* bepaling van die logiese korrektheid van argumente.
* konstruksie van redelike argumente.
* voorsiening van denkwyses oor die opvoedingswerklikheid.
Die opvoedingsfilosoof verskaf beligting (openbaring), begryping en
perspektief vir opvoeders sodat hulle kan dink (bedink) eerder as om programme
en beleid te ontwerp in die lig waarvan hulle kan handel.
5. OORSIG EN STANDPUNTSTELLING
5.1 Oorsig
Fundamentele Pedagogiek as filosofiese opvoedkunde (opvoedingsfilosofie) moet
in die eerste plek getrou bly aan sy wese anders word daar verval in 'n
opportunisme wat maklik op sleeptou geneem word deur partypolitiekery en
allerlei -ismes.
Die wese van Fundamentele Pedagogiek (of wat die benaming ookal moet wees)
blyk uit die voorgaande definisies waarin essensies soos die volgende aan die
lig kom:
(i) Analise d.w.s. essensie-openbaring as vorm van wysgerige deurligting
(deurgronding) as 'n deurdink na die grondliggende, na die essensiële.
(ii) Beskrywing van die fundamentele denkweg in die vorm van voorsiening van
denkwyses oor die opvoedingswerklikheid, uitleg van logiese
argumentering en logika.
(iii) Uitleg en interpretasie van die betekenis van opvoedkundig verantwoorde
wetenskaplikheid en die steeds voortgaande dialoog tussen
opvoedkundiges.
(iv) Praktykgerigte teoretisering ten einde die reg te hê om te vra na die
kwaliteit van die eie verwerkliking in 'n praktyk.
(v) Bedreiginge van die fundamenteel-pedagogiese deur die -isme, insluitend
postmodernisme.
5.2 Standpuntstelling
Wat die wesenlik-filosofiese betref, het Unisa se Fundamentele Pedagogiek geen
paradigma-verskuiwing nodig nie. Wat noodsaaklik is, is
(i) voortdurende verfyning soos onder andere voorgestel in Landman, WA:
Die verskyning van Unisa-doelstellings en die verbesondering daarvan in
BEd-studiegidse en studiebriewe (Manuskrip).
(ii) Uitbreiding van die huidige aantal filosofies-ideologiese uitgangspunte
om minstens dié in te sluit wat behandel word deur Ozmond en Craver
(1990)
(iii) Aandag aan die sosiaal-demokratiese paradigma. Die Fundamentele
Pedagogiek (Opvoedkunde) kan (durf, mag) hom nie doof hou vir die
hedendaagse geroep na die inagneming van die sosiaal-demokratiese
paradigmas nie.
6. DIE SOSIAAL-DEMOKRATIESE OF DIE POLITIESE PARADIGMA
6.1 Inleidend
Dit kan (ten aansien van die sosiaal-demokratiese paradigma) verhelderend wees
om te kyk na die verskyning van die begrippe "sosiaal" en "polities" in die
definiëring en beskrywing van Fundamentele Pedagogiek (en variante daarvan).
6.2 Ozmon, H & Craver, S (1990:355-366)
Hedendaagse opvoedingsfilosowe wil deelneem aan praktyksake. Dit is moeilik
om die uitkomste van filosofiese refleksie te verbind met daardie aspekte van
die praktiese lewe wat opvoedkundig opvallend is (of geword het). Die
probleem is om filosofiese insigte (idees) meer relevant te maak vir die lewe.
Hedendaags val die klem op "understanding and dealing with problems and issues
in a contextual sense" (p. 362). 'n Sisteem van kennis (soos bv. opgebou deur
die Fundamentele Pedagogiek) sal nie outomaties lei tot die probleemverklaring
en begryping van gebeure (sake, kwessies) nie, maar moet geïmplementeer word
in terme van "actual contexts of activities and events" (p. 362). Die klem
moet val op menslike probleme en predikamente in spesifieke kontekste. Die
vraag is watter klem sodat opvoedingsfilosofie getrou kan bly aan sy
outentieke aard en wese? 'n Volgende vraag is: hoe kan 'n besondere
beklemtoning geoperasionaliseer word? Die klem is dit wat as wesenlik vir
opvoedingsfilosofie aan die lig gekom het deur 'n analise van tersaaklike
definisies (kyk voorafgaande paragraaf) en die wyse van operasionalisering is
'n handeling wat aan Fundamentele Opvoedkundiges bekend is as "wek van lewe"
(Landman, van Zyl & Roos) met kontemporêre problematiek in Suid-Afrikaanse
konteks as lewewekkende krag. Dit beteken dat fundamenteel-pedagogiese
essensies en strukture geïnterpreteer sal moet word in terme van relevante
problematiek soos dit verskyn in die Suid-Afrikaanse konteks. Wat presies
hierdie problematiek is, sal gesamentlik deur Fundamentele Pedagogiek en
Sosio-opvoedkunde met rondetafel hermeneutiese gesprekke aan die lig gebring
moet word.
Fundamentele Pedagogiek het klaar "die wiel uitgevind". Hy moet nou in
samewerking met Sosio-opvoedkunde daardie wiel laat funksioneer binne die tot
probleem geworde Suid-Afrikaanse konteks. Dit kan (moet) geskied na
Fundamentele Pedagogiek se hermeneutiese interpretasie van die sisteem van
kennis wat hy reeds opgebou het (en nog steeds verfyn) in terme van sosiale
problematiek.
Broudy (soos aangehaal deur Ozmon en Carver, p. 365) lys die volgende sake wat
opvoeders van opvoedingsfilosofie kan verwag om aandag aan te gee:
* opvoedingsprobleme in die algemeen
* skoolse probleme in die besonder
* verheldering van basiese opvoedkundige konsepte en essensies
* 'n kritiese analise van uitsprake oor die onderwys en onderwysbeleid
* aanmoediging tot rasionele gesprek ("rational discourse") en vryheid
van wetenskapsbeoefening
* aandag aan sistematiese en samehangende argumentering en navorsing ten
aansien van die totale onderwysonderneming (die onderwystoneel)
* daarstelling van 'n stel geldige en betroubare uitsprake oor opvoeding.
"In the final analysis, the search for wisdom may simply be an intensive
search for better ways of thinking about human predicaments". Fundamentele
Pedagogiek het reeds 'n substansiële bydrae gemaak tot die daarstelling van
kategorieë en metodologie vir hierdie denke.
6.3 Kron, FW. Mainz (in Van Rensburg & Landman, 1986:107-108)
Filosofie van die Opvoeding moet hom (ook) bemoei met die "ontologiese oorsake
vir die sosiale omstandighede van opvoeding, van norme en waardes en hulle
sosiale en individuele geskiedenis, ontstaan en regverdiging". Kron praat
ook van kritiese fenomenologie wat sosio-ekologiese, sosio-ekonomiese en
sosio-kulturele omstandighede moet ontsluit (begryp).
Bostaande kan geïnterpreteer word dat opvoedigsfilosofie as taak het, die
ontologiese begryping van sosiale gesitueerdheid. Vir die huidige
Fundamentele Pedagogiek beteken dit dat reeds geopenbaarde fundamentele
essensies en strukture se sosio-ekologiese, sosio-ekonomiese en sosio-kulturele betekenis (in Suid-Afrikaanse konteks) aangedui moet word. Dit kan
gedoen word deur telkens die hermeneutiese vraag (waatoe-dien?) te vra en om
dan antwoorde te vind deur middel van hermeneutiese gesprekke met sosio-opvoedkundiges en desnoods met Vergelykende Opvoedkundiges.
6.4 Choola, B. (1992) Zambia
Choola antwoord op die volgende versoek: Your views on the significance of
Education as a science for development in Africa. "Education is not only
significant as a science but is inseparable from science as we all know that
Education lays the basis or foundation for logical and scientific ways of
thinking about social, economic and political problems. It provides a
specialized highest order of cognition that in turn lays a foundation for
ability to:
(a) comprehend a given problem.
(b) analyse and evaluate
(c) synthesis.
(d) apply it."
As funderingswetenskap gee Fundamentele Pedagogiek 'n uitleg van die betekenis
van logiese en wetenskaplike denke, en toon hy aan hoe hierdie denke aangewend
kan word vir probleemstelling, analise, evaluering, sintese en toepassing ten
aansien van sosiale, ekonomiese en politieke probleme. In samewerking met
Sosio-opvoedkunde (en moontlik Vergelykende Opvoedkunde) kan die tersaaklike
probleme geïdentifiseer word en kan die wetenskaplike handeling daarmee
verduidelik word. Dit kan neerkom op 'n kategoriale aanwending van
fundamenteel-pedagogiese essensies (en strukture) ten aansien van die
geïdentifiseerde probleme.
6.5 Higgs, P. (1991:194-197) Unisa
Die wese en taak van Fundamentele Pedagogiek is onderhewig aan wanvoorstelling
wanneer die politisering van die onderwys (opvoeding) lei tot 'n verwarring
van wetenskaplikheid en dogma-propagering. Dié wanvoorstelling het die
essensiële aard en taak van Fundamentele Pedagogiek misvorm.
Die toekomstaak van Fundamentele Pedagogiek (Filosofiese Opvoedkunde,
Opvoedkundige Filosofie) behoort te wees:
(i) Fundamentele Pedagogiek moet universele (menslike) waardes beskryf in
die konteks van opvoeding (Higgs) in die Republiek van Suid-Afrika.
Besondere universele waardes is reeds deur die Fundamentele Pedagogiek
beskryf in die vorm van fundamenteel-pedagogiese essensies (as
besondere waardes). Die RSA-konteks kan helderder uitgelig word.
(ii) Daar moet in die toekoms skerper onderskei word tussen fundering van
teorie en toepassingsmoontlikhede vir mense wat partikuliere
oortuigings huldig (Smal, 1992:325-328 & Yonge, 1990:530-535).
6.5 Aanbevelings
Ten aansien van "politiek" en "sosiaal-demokratiese paradigma kan Fundamentele
Pedagogiek nie verder gaan nie as die openbaring van politiekessensies en
ekonomiese-essensies (Roos, 1983:96-111) met die beskrywing van die betekenis
daarvan vir die verwerkliking van fundamenteel-pedagogiese essensies in die
RSA-konteks. Sosio-opvoedkunde en Vergelykende Opvoedkunde kan verder beweeg
op die operasionaliseringsweg (Kyk Heese & Badenhorst, 1992).
7. PARADIGMA-VERSKUIWING EN VERTREKPUNT
Die beoefenaar van wetenskap begin deur sy vertekpunt te kies, 'n uitleg
daarvan te gee en om dit te regverdig. Die vertrekpunt vir wetenskaps-beoefening hang af van die wetenskapsbeskouing. 'n Verandering van
vertrekpunt sal lei tot 'n verandering van wetenskapsbeskouing. So sal ook
'n verandering van wetenskapsbeskouing lei tot 'n verandering van vertrekpunt.
'n Verandering in wetenskapsbeskouing is in werklikheid 'n verandering in
basiese denkwyses wat vir wetenskapsbeoefening aanvaar word, dus van
paradigma. As die paradigma verskuif (verander) verskuif ook die vertrekpunt.
'n Wetenskap is geregtig daarop om hom te verset teen pogings om sy
vertrekpunt te verskuif solank as wat daardie wetenskap nog in staat is
daartoe om sy vertrekpunt te regverdig. So is dit heeltemal onrealisties om
van die Fundamentele Pedagogiek te verwag (of te eis) dat sy vertrekpunt
gewysig moet word. Dit is so omdat die volgende uitleg (Oberholzer, 1968:17-18, 1972:26; Landman, 1977:10-15, 1969:4,6,7) steeds as geldig beskou word:
Status van die alledaagse opvoedingswerklikheid as bron van opvoedingskennis.
Die status van die alledaagse opvoedingswerklikheid kan beskryf word as status
wat dit het vanweë die besondere posisie wat dit inneem, te wete die posisie
van die eerste vertrekpunt. Wat word hiermee bedoel?
In die beantwoording van hierdie vraag is dit veral die uitleg van CK
Oberholzer wat insiggewend is. Die volgende stellinge is in hierdie verband
betekenisvol:
(i) "... moet nadruklik daarop gewys word dat 'n sodanige
wetenskapsbeoefening (naamlik Pedagogiekdenke), net soos enige ander,
sy vertrekpunt in die leefwêreld moet hê, anders is daar geen fondament
waarop gestaan en waarvandaan vertrek en voortgegaan kan word nie".
Die wetenskaplikheid van die pedagogiek is mede-afhanklik van die neem
van die alledaagse opvoedingswerklikheid as vertrekpunt, vanself-sprekend met inagneming van sekere reduksies wat uitgevoer moet word en
die wetenskaplik noodwendige en lewensopvatlik toelaatbare denkstappe
wat aangewend moet word. Die alledaagse opvoedingswerklikheid het dan
die status dat dit wetenskaplikheid van vertrekpunt bepaal en om
fondament te wees. In die lig hiervan kan verwag word dat die
alledaagse opvoedingswerklikheid hom sal onderskei wat betref die
hoeveelheid pedagogiese essensies wat tot verskyning gebring sal kan
word en ook die kwaliteit daarvan (en dit ten spyte van die vaagheid
waarmee die alledaagse opvoedingswerklikheid omhul kan wees).
(ii) "... dat die pedagogiese werklikheidsgebeure as 'n moment of as reekse
momente binne die groot menslike werklikheid in en vanuit die
leefwêreld hom aan die weetgierige as werklik daarin geïnteresseerde as
't ware opdring. Dit is die gemeenskaplike staan- en vertrekpunt van
elkeen wat interesse daarvoor toon: daar is so iets as opvoeding; dit
voltrek sig tussen mense en mense alleen; die mens is 'n wese wat
opvoed, opgevoed word, op opvoeding aangewys is en hom vir opvoeding
leen". Reeds die feit dat die alledaagse opvoedingswerklikheid as
eerste vertekpunt vir die pedagogiekdenke geneem word, lei al tot
essensiële openbaringe oor hom. Om hierdie werklikheid as vertrekpunt
te neem open reeds die pedagogieker se oë vir die moontlikheid daarvan
by die essensie-openbaring. Die alledaagse opvoedingswerkliheid is en
bly die primêre (oorspronklike) bron van verskyning van pedagogiese
betekensivolle wyses van lewe wat sekondêr aangewese is op
letterkundige, wysgerig-antropologies, lewensopvatlike ens. aanvulling
en verifikasie.
(iii) "Die beste vertrekpunt vir enige vertakking van wetenskapsbeoefening is
altyd dié wat deur die ervaring aangebied word, want dan het die
ondersoeker die evidensie van die feite self .... Die egte
wetenskapmens, en dit sluit ook die pedagogieker in, loop altyd met
hierdie vraag op die lippe: wat is die getuienis van die feite?"
Om alledaagse opvoedingservaringe as vertrekpunt te neem, lei daartoe dat op
wetenskaplik verantwoorde wyse te werk gegaan word en wel in dié sin dat dáár
begin word waar die evidente feite aangaande die opvoedingswerklikheid in sy
oorspronklike verskyningswyse aan te tref is.
MJ Langeveld in sy verwysing na die pedagogiese situasie merk onder andere op:
"Daar vindt ons handelen, daar vindt ons denken zijn oorsprong en zijn
richtpunt .... En geen teorie is ons waardig, die deze situatie niet waardig
is .... Dat is niet iets, wat we eens achter onze schrijftafel kunnen
uitdenken of afleiden uit een of ander schone theorie; dat is het leven zelf
.... Kinderen ontwikkelen zich zo en zo, zegt men. Maar ik vraag u: hoe
bedoelt u dat? In een glazen retort? of te midden van mensen opgevoed? Ah
juist, maar waarom begint u dáár dan niet? ... en je zult niet bang moeten
zijn in dat ondersoek van die empirie dáárheen te gaan, waar het sy oorsprong
heeft" (Langeveld, 1968:4,6,7).
Werklikheidsgetrouheid waaraan besondere wetenskaplike waarde geheg word,
vereis dat die logies voor die hand liggende eerste vertrekpunt geneem sal
word, naamlik dáár waar opvoeding gebeur en dus daar waar pedagogies
betekenisvolle wyses van lewe beslis aan te tref is. Die opvoedings-werklikheid dwing hom aan die pedagogieker op as die sinvolste vertrekpunt vir
sy bedinking van die pedagogiese.
8. EIND-AANBEVELINGS
8.1 Dat Fundamentele Pedagogiek getrou bly aan sy aard, wese en
vertrekpunt.
8.2 Dat Fundamentele Pedagogiek politieke- en ekonomiese-essensies aanwend
as 'n besondere perspektief op die korpus van fundamentele kennis wat
hy reeds opgebou het en nog steeds besig is om te verfyn.
8.3 Dat Fundamentele Pedagogiek in gesprek tree met Sosio-opvoedkunde en
Vergelykende Opvoedkunde met die oog op:
(i) Grensbepaling
(ii) Ondersteuning wat Fundamentele Pedagogiek aan die twee
dissiplines kan gee ten aansien van operasionalisering in die
RSA-opset.
8.4 Dat Fundamentele Pedagogiek 'n duidelike grens trek tussen sy
teorievorming en lewensopvatlike interpretasies.
8.5 Dat Fundamentele Pedagogiek sy studente inlig oor ander perspektiewe op
die opvoedingswerklikheid, as die eksistensieel-fenomenologiese, maar
hom die reg voorbehou om die perspektiewe te evalueer vanuit
eksistensiële fenomenologie.
8.6 Dat Fundamentele Pedagogiek sy studente (BEd) 'n uitleg gee van die
Suid-Afrikaanse filosofies-opvoedkundige visies (Studiestuk in
wording).
8.7 Aangesien UNISA hom nie in sy missie en doelstellings verbind om 'n
besondere lewensopvatting te bevorder nie, en
Aangesien FUNDAMENTELE PEDAGOGIEK weet die opvoeding in die praktyk
lewensopvattingverwerkliking is, word die volgende voorgestel:
(i) Fundamentele Pedagogiek stel sy wetenskapsbeskouing (paradigma)
duidelik met 'n regverdiging (motivering).
(ii) Fundamentele Pedagogiek gee 'n uitleg van lewensopvatlikheid as
universele verskynsel en gee 'n struktuuranalise daarvan.
(iii) Fundamentele Pedagogiek verduidelik die verband tussen opvoeding
en 'n partikuliere lewensopvatting.
(iv) Die student (BEd veral) kry 'n werkopdrag in verband met (iii).
Op dié wyse beleef hy/sy erkenning vir sy/haar partikuliere
lewensopvatting.
(v) Fundamentele Pedagogiek stel 'n baie breedvoerige leeslys (boeke
en artikels) saam, met die volgende opdrag:
(a) Selekteer uit die lys die leesstof wat oor jou (u)
besondere lewensopvatting handel en bestudeer dit vir die
werkopdragte.
(b) Bekyk van die ander leesstof en stel vas watter kommentaar
daarin oor jou (u) lewensopvatting gelewer word. Evalueer
dié kommentaar krities.
Opmerking: Op dié wyse bevorder Fundamentele Pedagogiek wetenskaplikheid soos
hy dit sien en word die onus grootliks op die student geplaas om sy/haar eie
lewensopvatting te dien.
o-0-o
VERWYSINGS
Fearnside, WW & Holther, WB. 1959. Fallacy. The counterfeit of arguments.
Englewood Cliffs. Prentice-Hall.
Heese, C & Badenhorst, D. 1992. South Africa. The edcuation equation.
Problems, perceptions and prospects. Pretoria. JL van Schaik.
Higgs, P. 1991. Fundamental Pedagogics and human values. South African
Journal of Education, 11(14).
Landman, WA. 1977. Fundamentele Pedagogiek en Onderwyspraktyk. Durban.
Butterworths.
Langeveld, MJ. 1968. Onderzoek en theorievorming in de Pedagogiek. S-
Hertogenbosch. LCG Malmberg.
Michalos, AC. 1970. Improving your reasoning. New Jersey. Prentice-Hall.
Oberholzer, CK. 1968. Prolegomena van 'n prinsipiële pedagogiek. Pretoria.
HAUM.
Oberholzer, CK. 1972. Die plek en taak van die fundamentele pedagogiek in
die sistematiek van die Pedagogiek. Educare, 1(1).
Roos, S.G. 1983. "Onderwys-, politieke en ekonomiese doelwitte: politieke
essensies". Pedagogiekjoernaal, 4(1).
Smal, PJH. 1992. "Metodologiese verwarring en paradigmatiese stagnering".
Suid-Afrikaanse Tydskrif vir Opvoedkunde, 12(3).
Yonge, GD. 1990. "Fundamental Pedagogics is a philosophy of education in the
service of the foundations of education: a response to T Reagen. South
African Journal of Education, 10(5/6).
o-0-o
|