Publikasies
Terug na lys van publikasies
ARGUMENTASIE EN VALSE REDENERING
IN 'N NAVORSINGSVERSLAG
1. INLEIDEND
Die navorser sal in die lig van die navorsingstappe
wat hy vir sy navorsingsprogram geselekteer het, relevante gegewens moet
beredeneer. In sy beredenering (betoog)
sal hy veral in die lig van argumentasieteorie betoog. Hy sal verder daarteen waak om nie in 'n
drogredenasie te verval nie. Ten einde
hierin te slaag moet die navorser kennis dra van die beginsels van informele
logika.
2. BEGINSELS VAN INFORMELE LOGIKA
Die beginsels van die informele logika val uiteen in
twee duidelik onderskeibare, maar nie skeibare terreine of komponente,
(i) teorie van argumentasie;
(ii) teorie van identifisering van valse
redenering.
Beide terreine of komponente het besondere segswaarde
vir die beredenering ten aansien van navorsingshandelinge.
2.1 Argumentasieteorie
Ten aansien van argumentasieteorie is die volgende
vrae relevant:
2.1.1 Wat is 'n argument?
'n Argument is 'n bewysgrond wat aangevoer word ten
gunste of teen 'n stelling of 'n opvatting (HAT Woordeboek). Iemand wat argumenteer, sê op grond waarvan
(redes, bewyse, getuienis, inligting of premisse) 'n gegewe konklusie
(gevolgtrekking, slotsom) korrek (geldig) is (Kaminsky, A. en Kaminsky, J.
1974:12). 'n Argument is 'n reeks van
stellings wat gepaardgaan met 'n aanspraak.
Die reeks bestaan uit twee of meer stellings (oordele) en die aanspraak
is dat een van die stellings wat 'n konklusie genoem word, op een of ander wyse
voortvloei uit die ander stellings wat premisse genoem word (Blumberg,
1976:4). Die basiese boustene van
argumente is stellings (proposisies).
Proposisies is sinne wat waar of vals is. Die evaluering van 'n argument
begin deur die proposisies te identifiseer (Walton, 1989:108).
Michalos (1970:2) vat treffend saam: 'n Argument is saamgestel uit:
...sequences of sentences divided in such a way that
some of the sentences are supposed to be the reason, justification, guarantee,
warrant, or support for some other sentence in the sequence. The sentences that provide the reason or
warrant are called premisses. The
sentence that is supposed to be warranted by the premisses is called the
conclusion.
Uit voorgaande omskrywing blyk dit dat 'n argument uit
bepaalde stellings (oordele of verklarings); premis(se) en gevolgtrekkings
bestaan wat 'n logiese verband met mekaar moet hê.
Dus: Die essensiële element van 'n argument is
die aanspraak dat 'n konklusie volg uit premisse. Die logikus is begaan oor die waarheid (geldigheid) van die verband
tussen die premisse en die konklusie en nie oor die waarheid van die premisse
as sodanig nie. Hy wil vasstel of die
konklusie inderdaad voortvloei uit die premisse (Blumberg, 1976:12-13) en of al
die premisse volledig in ag geneem is.
Die denkaktiwiteite wat hiermee gepaard gaan, staan bekend as
argument-analise.
2.1.2 Wat is 'n stelling (oordeel, proposisie)?
'n Sin is een of meer woorde wat 'n
selfstandige afgeronde geheel vorm (HAT:751).
Sinne word dikwels gebruik om stellings te maak wat stel hoe sake (iets)
is of nie is nie. As die saak is soos
die stelling dit stel, is die stelling waar, indien nie, is die stelling
(oordeel) vals. In 'n beredenering kan
ware of valse stellings gemaak word ten aansien van 'n saak. So 'n stelling moet onafhanklik van die
subjektiwistiese waarde-oordele van die navorser wees. Byvoorbeeld dit moet nie iets van 'n saak sê
wat net by die navorser se sienswyses (vooroordele) pas nie (Giere, 1977:12;
Blumberg, 1976:6-7).
2.1.3 Wat is 'n premis?
Stellings (oordele, verklarings) wat die
vooronderstellings in 'n argument uitmaak, staan bekend as premisse. Scriven bevestig voorgaande en verklaar
kortliks ...that the premisses are supposed to supply reasons for believing
or accepting the conclusions. Die
premisse dien as motivering vir die daaruit voortvloeiende gevolgtrekkings en
kan (moet) deur navorsing ondersteun word.
Premis(se) is stellings, oordele of verklarings wat die gevolgtrekking(s)
uit 'n argument ondersteun (waarborg).
Foutiewe (valse, ongeoorloofde, onregverdige) premisse lei tot foutiewe
(vals) gevolgtrekkings (konklusies).
Wanneer 'n stel premisse en 'n konklusie in 'n
argument geïdentifiseer word, beteken dit dat die argumenteerder (navorser) 'n
bepaalde standpunt ingeneem het wat onderwerp kan word aan kritiek. Voordat kritiek uitgespreek kan word, moet
die besondere proposisie wat dien as premisse in die konklusie eers
geïdentifiseer word.
Ondersteun die premisse die konklusie? Moet iemand wat die konklusie aanvaar die
premisse aanvaar? (Let wel: daar kan ander premisse wees op grond
waarvan hy die konklusie aanvaar) (Scriven, 1976:77; Walton, 1989:109-110).
Die premisse van 'n argument is letterlik dié
stellings wat vooruit gestuur word om die konklusie te regverdig of te
ondersteun (Van Veuren, 1991:5).
2.1.4 Wat
is 'n konklusie (gevolgtrekking)?
'n Konklusie moet duidelik uit die premisse
voortvloei. Die premisse moet 'n
gunstige verband hê met die konklusie of, anders gestel: dit moet ten aansien van die konklusie gunstige
redenasie hê (Bowles, 1989:11-13).
Thomas (1981:10) omskryf 'n gevolgtrekking soos
volg: Any statement that an author
or speaker tries to support or explain by reasons in a discourse will be called
a 'conclusion'.
In die navorsingsbetoog dui 'n gevolgtrekking op 'n
bepaalde slotsom of uitspraak wat gebaseer is op voorgaande redes of
stellings. Alle konklusies kan
gekritiseer of betwyfel word al is die premisse aanvaarbaar. Ek stem nie saam met die gevolgtrekking nie,
omdat.... Vanuit 'n logiese perspektief
kan besondere gevolgtrekkings logies (aanvaarbaar) of nie-logies
(onaanvaarbaar) wees.
In baie argumente word die woorde dus, daarom,
gevolglik, bygevolg, derhalwe, hieruit volg, as
gevolg, dit volg dat, as 'n resultaat (uitkoms), desgelyks,
daarna, daar, gebruik.
Direk na die gebruik van een van hierdie woorde, volg die
gevolgtrekking.
Soms word omdat gebruik: Hy sal wen omdat hy sterk is. Hy is sterk word as rede (getuienis, inligting, rede)
aangewend. Hy sal wen is die
konklusie waarvoor hy is sterk, die getuienis (rede) is. Sinonieme vir omdat is: weens, vanweë, as, as in aanmerking geneem
word dat, vanweë die feit dat, op grond van.
Ten einde die betoog in 'n navorsingsverslag te
beoordeel sal dit goed wees indien bogemelde woorde gebruik word, sodat
* redes (premisse) duidelik onderskei kan
word van konklusies,
* die geldigheid van die redes bepaal kan
word,
* die geldigheid van die konklusie vasgestel
kan word (Kaminsky & Kaminsky, 1974:12-17).
Die proses van redenering waardeur by die konklusie
via die premisse uitgekom word, word genoem die maak van 'n afleiding
(Van Veuren, 1991:5).
Van Veuren (1991:6) verskaf die volgende waardevolle
inligting: Woorde en frases wat
gewoonlik premisse en konklusies aandui is (onder andere) die volgende:
PREMISSE (volg op) KONKLUSIES (volg op)
dit blyk uit dus blyk dit dat
want daarom
die rede is dat aldus
kan afgelei
word van so
gesien die feit
dat gevolglik
soos aangetoon
deur dit
volg dat
in die
eerste/tweede plek ek maak die konklusie
dat
aangenome dat ons kan sien dat
omdat ons mag aflei dat
2.1.5 Wat is 'n geldige argument?
Indien die gevolgtrekking uit 'n argument logies volg
uit die premis(se), is die besondere argument geldig (valid). Die geldigheid van 'n argument dui op die
basiese beginsel dat die gevolgtrekking uit die premis(se) voortspruit. Die geldigheid van 'n argument moet nie met
die waarheid (truth) van 'n betrokke argument gelykgestel word nie. 'n Logiese argument is nooit waar of vals
nie, maar geldig of nie-geldig. Waar of
vals is ontologiese begrippe. 'n
Stelling is waar as dit met die werklikheid ooreenstem.
'n Gegronde (sound) argument moet aan die volgende
wesenskenmerke voldoen:
(a) die argument moet logies geldig wees, d.w.s.
die verhouding tussen die premis(se) en konklusie moet geldig wees; en
(b) die premis(se) en konklusie moet waar
wees. (Die navorser sal sê dit moet
werklikheidsgetrou wees).
Indien 'n betrokke argument aan beide wesenskenmerke
voldoen, is die argument gegrond.
Ontbreking van voorgaande wesenskenmerke kwalifiseer die argument as
ongegrond (Fogelin, 1978:36-37).
Wanneer 'n mens sê dat 'n argument geldig is,
word bedoel dat die logiese vorm (patroon, struktuur, skema) korrek is. Daar word niks gesê van die inhoud van die
argument nie. Logiese argumente kan nie
waar of vals wees nie, wel geldig of ongeldig.
'n Ongeldige argument se premisse kan waar wees, maar die konklusie
vals: Bv.
Waar: Alle honde is diere.
Waar: Alle katte
is diere.
Vals: Dus is alle
katte honde.
Geldige argumente se skema is soos volg:
Alle ───────── is ---------
Alle ......... is ─────────
Dus, alle ........ is -------
Alle katte is diere.
Alle tiere is katte.
Dus, alle tiere is diere.
(Wat op die verskillende merkers ingevul word, mag
dieselfde wees:
soliede streep ───────────────
gebroke streep ---------------
kolletjies
...............)
Met ander woorde:
'n Gegronde argument se struktuur is logies geldig en die premisse is waar. Indien die premisse waar is, moet die
konklusie waar wees.
Ongegronde (unsound) argumente:
(i) se logiese skema is ongeldig bv. Alle ─────── is ------
Alle ....... is ------
Dus, alle ...... is ────────.
(ii) dit mag 'n vals premis bevat
(ii) dit mag irrelevant ('n valse redenering) wees.
In 'n deduktief-geldige argument berus die
verhouding tussen die premisse en konklusies slegs op die betekenis van woorde
of frases in die premisse en konklusies - die konklusie is implisiet vervat in
die premisse van die argument (Van Veuren 1991:35).
'n Argument waarvan die gevolgtrekking verband hou met
die onderskeie premisse is deduktief (Michalos, 1976:3). Blumberg (1976:440) bevestig voorgaande met
die volgende uitspraak: An argument
is deductive if the claim is that the conclusion follows from the premisses in
the sense that it is impossible for the conclusion to be false if the premises
are all true.
Voorbeeld van 'n deduktiewe argument: (P1)
Indien A se motor sonder brandstof raak sal die enjin gaan staan. (P2)
A se motor is sonder brandstof.
Konklusie: Dus sal die enjin nie
loop nie.
'n Argument waarvan die gevolgtrekking minder of meer aanvaarbaar
is na aanleiding van die onderskeie premisse is induktief (Michalos,
1970:3). Blumberg (1976:441) beweer
dat:
An argument is nondeductive if the claim is that the
conclusion follows from the premises in the sense that it is improbable (not
impossible) that the conclusion will be false, given that the premisses are all
true.
Die induktiewe denkmetode vereis 'n noukeurige
versameling van feite (gegewens) en gebruik dit as basis vir die maak van
veralgemenings (Verma & Beard 1981:184).
Voorbeeld van 'n induktiewe argument:
(P1): Die meeste 2-jariges is hardkoppig.
(P2): A se dogter is twee jaar oud.
K : Dit is
waarskynlik dat A se dogter handkoppig sal wees.
Dus: Indien 'n
argument ongeldig is, leer 'n mens niks daaruit aangaande die werklike
waarheid of valsheid van die argument se konklusie nie. Indien 'n argument geldig is, weet 'n
mens dat die konklusie nie vals kan wees indien al die premisse waar is nie,
maar 'n mens weet nie of die premisse waar is nie. Indien 'n argument gegrond (sound) is, weet 'n mens dat
die konklusie waar moet wees omdat die argument geldig en al die premisse waar is.
3. TEORIE VAN IDENTIFISERING VAN VALSE
REDENERING
Ten einde 'n totaalskou op die teorie van
identifisering van valse redenering te verkry, is dit nodig om presies te sê
wat met die begrippe valse redenering en teorie van valse redenering bedoel
word.
3.1 Valse redenering
Valse redenering is om misleidende (bedrieglike,
verkeerde, vals) argumente te gebruik (Hamblin, 1970:224).
Die begrip valse redenering is afkomstig van die
Latynse woord fallere of fallacia wat
onderskeidelik bedrieg, mislei, verlei en misleidend beteken. In die komtemporêre literatuur oor formele
drogredenasies word die begrip valsheid
soms as sinoniem vir drogredenasie gebruik.
Michalos definieer kortliks 'n drogredenasie soos volg: ...any formal or informal mistake made in
an argument. Foutiewe argumentering
(meesal vanweë foutiewe premisse), is bedrieglik. Kilgore (12:11) sluit by voorgaande siening aan en omskryf 'n
drogredenasie soos volg: A fallacy
is an error in an argument that results from a flaw in the form of the
argument or from a lack of relevance of the evidence to the conclusion.
Drogredenasies óf valse redenering: daar is iets verkeerd met een (of meer) van
die premisse óf met die verband tussen premisse en konklusie. In 'n argument moet die relevante basiese
redes (premisse) waar wees en dié premisse moet die gevolgtrekking regverdig
(Secor, 1987:349). Argumente met
irrelevante premisse is foutiewe argumente omdat hulle premisse op geen
manier hulle konklusies waar kan maak nie (Van Veuren, 1991:44).
Opmerking:
Aangesien die begrip 'drogredenasie' te sterk dui dat
een of ander vorm van bedrog
gepleeg word, word in hierdie dokument die begrip valse redenering
gebruik. 'n Valse redenering behoort
niemand te oortuig dat die konklusie daarvan aanvaar behoort te word nie
(Secor, 1987:349).
3.2 Teorie
van valse redenering
Johnson en Blair (1981:74) omskryf die teorie van
valse redenering soos volg:
By the theory of fallacy, we mean the attempt to
formulate with clarity and rigour the conditions under which a particular
fallacy occurs, along with related questions about the nature and/or existence
of various kinds of fallacy.
So 'n teorie maak uitsprake oor vrae soos:
Wat moet onder valse redenering verstaan word?
Kan die omstandighede/situasies waarbinne besondere
gevalle van valse redenering voorkom, beskryf word?
Kan daar duidelik onderskei word tussen gevalle van
valse redenering? Hoe behoort die gevalle geklassifiseer te word?
Is daar 'n 'korrekte' wyse van klassifikasie?
Wat is die waarde van die identifisering van valse
redenering?
3.3 Identifisering van wyses van valse redenering
(Michalos, 1970. Kaminsky &
Kaminsky, 1974; Walton, D.N. 1989; Beardsley, 1975; Blair & Johnson 1980; Carney & Scheer, 1974; Hamblin,
1970; McPeck, 1981; Tomko, 1980; Jacobs, 1986; Fearnside & Holther, 1959;
Bruneau, 1986; Woods & Walton, 1982; Van Veuren, 1991).
Michalos (1970:26) wys daarop dat 'n volkome
bevredigende klassifikasiesisteem vir gevalle van valse redenering nog nie
bestaan nie. Waar daar bloot gefokus
wil word op die identifisering van valse redenering is so 'n klassifikasiesisteem
ook nie werklik noodsaaklik nie. Die
klassifikasie wat dus in navolging van Michalos gevolg word, is daarom eerder
gerieflik as 'korrek'.
3.3.1 Veronderstelling van die gevolgtrekking
(Latyn: petitio principii; Engels: begging the question)
Wanneer 'n bepaalde gesigspunt by die aanvang van 'n
argument/bewering as vanselfsprekend/voor-die-hand-liggend aanvaar word,
terwyl dit in werklikheid nog bewys moet word, word vals geredeneer op 'n wyse
wat bekend staan as petitio principii.
In baie gevalle word die punt so gestel om verdere verduideliking of
bevraging te vermy. Enkele subtiele of
minder subtiele maniere waarop daar in hierdie wyse vals geredeneer word, is
die volgende:
(a) Veronderstelde sekerheid (alleged
certainty)
'n Stelling wat lei tot die motivering van 'n bepaalde
argument word met besondere sekerheid as onbevraagbare waarheid aangebied. Dit word aangebied asof dit beslis geldig
is en dat enige verdere bevraging van die argument onnodig blyk te wees. Op dié wyse word die aanhoorder (leser) se
kritiese ingesteldheid onderdruk. Die
argumenteerder hou soms vas aan sy argument afgesien van teenstellende
bewyse. Soms gebeur dit selfs dat
iemand weier om die moontlikheid van teenstellende bewyse te oorweeg.
Bv. 1. Dit is vanselfsprekend dat ...
2. Sonder vrees vir teenspraak kan gesê word dat
...
3. Niemand sal in twyfel trek nie dat ...
4. Die fenomenologiese metode is die enigste
metode om ...
5. Fenomenologies gesien ...
6. Empiries bepaal ...
7. Dit is onteenseglik bewys dat ...
8. Navorsing het getoon dat ...
9. Almal weet dat ...
10. Die gebruik van die lydende vorm en die
betekenislose "daar". Daar is
bevind ....... ens. Sodoende word die
identiteit van die misterieuse bevinder(s) nooit openbaar of bevraagteken nie.
11. Dit word algemeen aanvaar dat .........
(b) Waarde-gelaaide byvoeglike naamwoorde
(question-begging epithets)
Dikwels word vals geredeneer wanneer 'n saak bespreek
word, nie net in beskrywende terme nie, maar deur gebruikmaking van
waarde-gelaaide byvoeglike naamwoorde.
Vergelyk byvoorbeeld die volgende besprekings van 'n (denkbeeldige)
empiriese gegewene:
(i) In 1991 het die staat se uitgawes aan die
swart onderwys gestyg van R5 miljard tot R6 miljard.
(ii) In 1991 het die staat se uitgawes aan die
onderwys van swart leerlinge 'n fenomenale styging van R5 miljard tot R6
miljard getoon.
(iii) In 1991 was die styging in die staat se
uitgawes aan swart onderwys 'n skamele
R1 miljard, van R5 miljard tot R6 miljard.
Opmerking:
Byvoeglike naamwoorde behoort baie spaarsaam in 'n
navorsingsverslag gebruik te word. In
baie gevalle sê byvoeglike naamwoorde meer oor die ingesteldheid/sienings/lojaliteite
van die skrywer/navorser as oor die situasie wat hy beskryf.
(c) Sirkelredenering of -argumentering
(circulus inprobando)
'n Premis word as bewys gebruik om 'n
gevolgtrekking te maak en laasgenoemde gevolgtrekking word gebruik as bewys
om die oorspronklike premis te bevestig.
Sodoende word gepoog om die geldigheid van 'n argument te bevestig. (Bv.
Sirkelredenering of -argumentering het die volgende herkenbare struktuur: 'A is waar omdat B waar is, en B is waar
omdat A waar is'). Bv. Kaminsky
(1974:42): There's no question but
that the deterioration in modern moral values is to be attributed to people's
inability to distinguish between what is right and what is wrong. Actually this sentence states that the
deterioration in moral values is caused by the deterioration in moral values
because people's inability to distinguish between what is right and what is
wrong has essentially the same meaning as deterioration in moral values. The reasoning is circular.
(d) Ingewikkelde (komplekse, leidende) vrae
'n Ingewikkelde (komplekse, leidende) vraag word so
gestel dat 'n persoon gelei word om 'n bepaalde antwoord te gee. 'n Vraag wat 'n antwoord suggereer, is 'n
drog-vraag. Dikwels is dit 'n
inkriminerende aanname wat gemaak moet word, voordat die vraag beantwoord kan
word.
Bv. 1. Slaan
jy nog jou vrou?
2. Wanneer het jy finaal met die kommunisme gebreek?
(McCarthy).
3.3.2 Pseudo-gesag (ongeldige gesag)
In hierdie wyse van valse redenering word die mens se
(aangeleerde) ingesteldheid om bepaalde vorme van gesag te aanvaar,
uitgebuit. In al die gevalle wat hier
bespreek word, word die hoorders/lesers van 'n argument beweeg om die argument
te aanvaar, nie op grond van die formele geldigheid of relevante getuienis nie,
maar deur 'n beroep op een of ander gesag (werklike of gewaande) se steun vir
die argument.
(a) Populêre sentiment (Latyn: argumentum
ad populum, Engels: to the people) word gebruik. (Popular sentiments) (Popular passions)
Daar word 'n beroep gedoen op 'n persoon se emosionele
gesindheid en houding en op populêre sentimente en vooroordele ten einde ondersteuning
vir 'n betrokke konklusie van 'n argument te verkry wat nie ondersteun word
deur relevante gegewens (getuienis) nie.
Hierdie tipe argumentasie word baie in die politiek gebruik.
Voorbeelde:
1. Hierdie kursus is die heel beste. Dis ontwikkel deur Afrikaners vir Afrikaners.
2. Michalos (1970:35): Any man who does not guarantee his child
the finest education that money can buy has neglected his God-given duty. This Encyclopedia I am selling is a bargain.
3. Fearnside & Holther (1959:96): EXAMPLE.
A soap box orator exclaims, 'Those high priests of finance, the brokers,
bankers and corporate directors of Wall Street, have only one thing in their
hearts - the sacred dividend check!'
COMMENT. This
appeal to popular passions is of the kind commonly known as 'name
calling'. The device is stock in trade
for demagogues. The essence of name
calling is relying on prejudicial terminology to evoke popular passion - 'high
priests of finance,' 'Wall Street,' 'The sacred dividend check'. Inflection of the voice or a context of epithet
can make a name like 'Wall Street' into a term of abuse.
4. Uitleg
van Van Veuren (1991:94): Ad
populum-argumente is by uitstek argumente wat inspeel op ons 'sosiale
gevoelens' (ons behoefte om aan 'n groep te behoort, die groep te beveilig en
te versterk; ons drang om indringers
uit die groep te weer; ons
groepsvooroordele, ens.) deur die gebruik van emosioneel-gelade woorde en
frases. Evokatiewe taalgebruik wat 'n
beroep doen op mense se sosiale gevoel kan hulle soms motiveer om 'n bepaalde
stelling te aanvaar of te verwerp.
(b) Selfvertroue (Confident manner)
In die lig van die afwesigheid van 'n geldige
argument, handel die betrokke persoon met oortuigende selfvertroue asof die
besondere argument geldig is. 'n Vorm
van bluf (deur grootpratery 'n misleidende indruk skep).
Bv. 1. Wat? Vra u of ek dit kan regverdig? Daar bestaan by my geen twyfel dat dit kan
slaag nie. Trouens, dit sál slaag.
2. Politikus se kantaantekening: The argument is weak. Shout like mad.
(c) Jargon - onverstaanbare vaktaal
Wanneer daar gepoog word om 'n argument/uitspraak
sterker/indrukwekkender/ belangriker te laat klink deur gebruik te maak van
bombastiese of tegnies/ vakkundigklinkende taal, word 'n beroep gedoen op die
gesag van jargon.
As 'n terapeut by 'n kinderleidinginstituut/opvoedkundige
hulpdiens/private praktyk by gebrek aan duideliker antwoorde aan 'n ouer beduie
dat 'n kind se gedrag toegeskryf moet word aan, byvoorbeeld, die ouer se
versuim om hierdie opvoedeling binne die grense van 'n bi-laterale,
non-klassikale, een-tot-een
opvoedingsituasie en binne die parameters van die pedagogiese gesagsverhouding in 'n agogiese
dialoog te betrek waarin die kultuurgegenereerde en -bepaalde normatiewe
eise empatiek, dog eksplisiet aan hom voorgehou word, is hy
moontlik besig om sy onbekwaamheid te verberg deur hom op die gesag van jargon
te beroep.
(d) Clichés. Afgesaagde/ge-ykte uitdrukkings (Aphorisms)
In die lig van die afwesigheid van 'n geldige
argument, word 'n cliché as substituut aangebied om 'n bepaalde argument se
geldigheid te versterk. 'n Aforisme
(kernagtige, pittige sin, gesegde, spreuk) of cliché word gebruik in plaas van
'n goeie rede. Michalos (1970:37) gee
die volgende voorbeeld:
...for example, consider the case of a student who was
apprehended by the local police for necking with his girl in the backseat of an
abandoned bus. When asked why he picked
that place, he answered, 'When Nature calls, one must respond'. Instead of giving the real reason, he coined
a new cliché and hoped for the best.
(Oor die "nuutheid" van die cliché en die
uitdrukking "new cliché" kan sekere bedenkinge uitgespreek word.)
Opmerking: Pas ook in hierdie verband op vir die
gebruik van woorde soos ontsettend, enorm, verskriklik, vreeslik, 'n groot rol
speel, ens.
(e) Bekende persoonlikhede (Latyn: ipse
dixit; Engels: He himself said it,
therefore it is true) Popular people.
Improper appeal to authority
'n Bepaalde argument word as geldig aanvaar bloot
omdat een of ander bekende persoonlikheid dink 'n bepaalde argument is waar of
geskryf het dat dit so is. Hy sê so!
Dit word in baie gevalle ook gebruik om iemand die
swye op te lê, byvoorbeeld: Vraag aan
V.E. Frankl: "Wie is u om die
grote Freud te weerspreek?"
Van Veuren (1991:101) waarsku:
As A nie 'n erkende en betroubare spesialis op die
gebied van P is nie, of wanneer daar nie konsensus bestaan oor die bewering wat
A maak nie, is die argument 'n drogredenasie.
Dit is sonder meer duidelik dat 'n mens in baie gevalle die nodige
agtergrondkennis moet besit as jy iemand van hierdie soort drogredenasie wil
verwyt: jy moet ten minste weet wie as
betroubare spesialiste op 'n sekere gebied gereken word, en of daar op hierdie
gebied konsensus oor die betrokke saak bestaan. Hierdie vrae is dikwels moeilik beslisbaar in wetenskaplike
kontekste.
'n Gesaghebbende is iemand wat
(i) identifiseerbaar is
(Bv. nie:
Iemand het eendag die stelling gemaak dat ...
Geleerdes glo (weet) almal dat ...)
(ii) deur vakgenote as gesaghebbende erken word
(Blyk deur die hoeveelheid kere wat hy aangehaal word om argumente te staaf.)
Michalos (1970:38):
Whatever the evidence fails to support, a popular name cannot support
either.
(iii)
wat nie eie belang voorop stel nie,
konsensieus is en wat
(iv)
gekwalifiseerd is om 'n deskundige
genoem te word vanweë opleiding en
akademies-professionele status (Fearnside & Holther, 1959:84- 86).
EXAMPLE:
Overheard in a library: Look! This Webster's
Dictionary says that 'primp' means 'dress up' or 'preen.' So that's what the word means and not something
else.
COMMENT:
The 'authority' of a dictionary is a special case. Dictionary definitions have no finality, for the editors of a
dictionary do not lay down what words should mean. Rather, they base their definitions upon research into how the
words are in fact used by educated speakers of the language. Some words are reported as having a
colloquial or slang use. Thus a
reputable dictionary is authoritative in the sense that it is a scholarly
report of how words are used in practice.
Though a dictionary 'binds' no one, he who wishes to use a word in an
unusual sense will do well to point out the special meaning that he intends or
he will run the risk of being misunderstood.
(f) Titels (Latyn: argumentum ad verecundiam)
Titles
Hierdie vorm van valse redenering sluit nóú aan by die
vorige. Die geldigheid van 'n argument
word aanvaar omdat 'n groep mense met besondere bekende titels of wat as
besonder deskundig (outoriteit) beskou word, dit na bewering aanvaar het (soms
sonder om die persone se name te noem).
Bv. 1. Dokters
glo dat rooivleis liefs vermy moet word in 'n gesonde dieet.
2. Advokate is daaroor eens dat 'n handves vir
menseregte vir die RSA aanvaar moet word.
3. Toonaangewende opvoedkundiges aanvaar dat
opvoeding met volwassenheid eindig.
In navorsing word dikwels in die praktyk teengekom dat
slegs verwys word na persone ('n bepaalde groep wetenskaplikes) wat die
navorser se sienings ondersteun en dat persone wat ander sienings huldig,
verswyg word.
Waar daar in laasgenoemde gevalle (f) na niemand in
die besonder verwys word nie (sodat dit getoets kan word nie) word in die geval
van (e) na 'n besondere persoon verwys (daar sou bepaal kon word met watter
mate van gesag hy/sy oor die onderwerp kan praat).
(g) Tradisie (Tradition). Common practice
'n Argument is geldig omdat dit tradisioneel geglo
word dat dit geldig is. Daar word
aanvaar dat alles wat oud (tradisioneel) is, goed is.
Bv. 1. Oor
die eeue heen is dit as waarheid aanvaar dat ...
2. Opvoedkundiges het vir eeue lank gepostuleer
dat alle kinders dankbaar vir geborgenheid is.
3. Ons voorouers was dit eens dat mense van wie
die oë naby aan mekaar sit,
onbetroubaar is.
(h) Getalle (Large numbers)
Impressing by large numbers
'n Argument is geldig omdat 'n groot aantal persone
dit ondersteun en huldig. Dikwels
met sarkastiese verwysings
na die een (of 2,3) teenstanders.
Bv. 1. 'n
Meningsopname het getoon dat 80% van die bevolking patrioties is.
2. Tien duisend mense het Fords gekoop. Tien duisend mense kan nie verkeerd wees
nie.
3. Fearnside & Holther (1959:93):
EXAMPLE. A
noted philosopher explains in an interview, 'Eminent minds have come to the
conclusion that in our civilized world the evil in man prevails over the
good. As Hobbes put it, 'The life of
man is solitary, poor, nasty, brutish, and short.' If I am accused of pessimism, all I can say is that I have lots
of company and famous company, too.'
COMMENT. That
many philosophers have become disillusioned, including eminent men among them,
is no guarantee that such an interpretation of life is adequate or even
meaningful. Hobbes, incidentally, was
talking about the conditions of life in a putative 'state of nature' before the
benefits of government. Hence the
reference to Hobbes involves quoting out of context.
(i) Eie belang (Latyn: ad personam; Engels:
appeal to the purse: ad crumenam) Self-interest
'n Argument word as geldig aanvaar omdat die
aanvaarding daarvan persoonlike voordeel inhou vir die spesifieke persoon,
naamlik 'ek'.
Bv. Dis voordelig om met die 'baas' saam te
stem. Veral wanneer die 'baas' 'n sê
het oor promosie/verhogings, ens.
Hoe word verskille tussen promotor/leier en student
hanteer?
(j) Irrelevante gesag (Irrelevant
authority)
'n Argument word as geldig beskou omdat 'n kundige op
'n bepaalde terrein se uitsprake oor 'n gans ander terrein as geldig aanvaar
word.
Bv. 1. Daardie
opvoedingsteorie is waar omdat die Staatspresident sê dis waar.
2. Die neiging om alle persone wat met opleiding
te maak het, 'opvoedkundiges' te noem.
3. Dié verskynsel doen hom baie voor in liggame
soos kerkrade en beheerkomitees van skole, wanneer die woord van bv. mediese
dokters, professore, predikante ens., besondere gewig dra al laat hulle hulle
uit oor 'n terrein waar hulle steeds leke is (soos bv. die Opvoedkunde).
(k) Wanvoorstelling van gesag (outoriteit)
(Misrepresenting authority)
Die geldigheid van 'n argument word versterk deur die
beskouinge of aansprake van een of ander kundige gedeeltelik of uit konteks
aan te haal. Net die gedeelte
wat by die eie argumentering pas, word na verwys of 'n wanvoorstelling daarvan
word as 'n ware (egte) interpretasie beskou.
Van die werklike uitsprake/sienings van 'n persoon word 'n karikatuur
gemaak in die vorm van wanvoorstellinge.
Hierdie wanvoorstellinge word dan met entoesiasme en met baie emosionele
opwinding en selfs opsweping, aangeval.
Die karikaturisme is dan in werklikheid 'n skyngeveg (vgl. Don Quichot)
teen vermeende teenstanders wat met groot onverdraagsaamheid gevoer word en
waardeur eintlik niks bereik word nie, aangesien daar teen die nie-bestaande
'n veldtog gevoer word. Die karikatuur
bestaan in werklikheid nie en 'n stryd daarteen is sinloos.
Voorbeeld:
Malan, J.W.: Die
Wysgerig-antropologiese Grondslae van die Opvoedkundige teorie by C. K.
Oberholzer. D.Phil-proefskrif, Bloemfontein, 1971 (later gepubliseer deur
Sacum), beweer dat aangesien Oberholzer in die opvoedingswerklikheid
raakgesien het dat minstens twee mense teenwoordig moet wees alvorens daar van
opvoeding sprake kan wees, hy die mens getalsmatig sien! So 'n bewering druis reëlreg in teen al
Oberholzer se openbaringe en verder kan die vraag gevra word of daar dan géén
mense moet teenwoordig wees vir 'n opvoedingsituasie nie!
Van Veuren (1991:98) skryf oor die
strooipop-drogredenasie:
Hierdie drogredenasie is 'n bedenklike tegniek om
iemand anders se standpunt te weerlê.
Die 'strooipop' verwys na 'n waninterpretasie of 'n wanvoorstelling van
iemand se standpunt wat platgeskiet word met kritiek onder die illusie of
pretensie dat dit sy egte standpunt is.
Die term 'strooipop' is afkomstig uit die Middeleeue toe mense strooipoppe
gebruik het om hulle behendigheid met swaarde te oefen.
(l) Apriorisme
Daar word, voordat ondersoek ingestel word (navorsing
onderneem word), aangeneem dat 'n bepaalde toedrag van sake so sal wees en nie
anders nie. Apriorisme word gepleeg
wanneer daar voor ondersoek (navorsing) besluit word dat sekere dinge moet
gebeur of nie sal gebeur nie, omdat dit noodsaaklik is volgens een of meer
teorieë of sienswyse.
Ook: om die oë
te sluit vir getuienis wat indruis teen dit wat 'n mens glo bv. dat kindwees
gekenmerk word deur dankbaarheid vir geborgenheid.
Bv. 1. Die
doel van die navorsing is om die volgende hipotese te
bewys.
2. Fearnside & Holther (1959:114):
EXAMPLE. Mrs.
Peter is told that a ten-year program of introducing fluoridation into the
water supply demonstrates that decay in the teeth of grammar school children
fell off 60%, as compared to the school group immediately prior to the
introduction of the fluoride. 'Well,'
rejoins Mrs. Peter, 'I'm still against the program because I am opposed to
experimentation with human beings, children especially.'
COMMENT. If
ever it was sound to generalize that innovations in public health were as apt
to be injurious as beneficial to health, this generalization itself would be
subject to continual reassessment as man's endeavors to control environment
become guided by improved techniques and increased knowledge. Mrs. Peter evidently chooses to reject out
of hand such innovations as 'experiments'.
Perhaps her mother objected to vaccination.
(m) Vertroue, erewoord (Faith)
Daar word aangedring daarop dat sienswyses (uitsprake)
waarvoor min (ook geen) gegewens bestaan nie, op grond van vertroue (geloof)
aanvaar moet word.
Bv. 1. Kwak: Ek sal jou gesond maak as jy in my en my
metodes glo.
2. Opvoedkundige: Aangesien die skrywer hiervan
(bv. artikel) nooit vantevore sy lesers mislei het nie, sal hulle moet glo (vertrou)
dat die volgende statistiese gegewens betroubaar is.
3.3.3 Irrelevante Appèl (Irrelevant appeals):
wat nie geldig (ter sake)
is ten aansien van 'n besondere argument nie
(a) Druk (Latyn: argumentum ad baculum) ad
baculum = to the stick or club. (Force)
(Appealing to force)
Druk word op 'n persoon uitgeoefen om die geldigheid
van 'n konklusie te aanvaar sonder dat relevante premisse daarvoor
bestaan. In dié sin is ad baculum
om argumentasie oor boord te gooi, of ten minste om daarvan weg te beweeg. Promotordruk op student (soms deur
sinspeling of skimp). Intimideer om
sekere bevindinge of konklusies te verswyg (en sodoende akademiese vryheid te
skend). Akademiese intimidasie bv. om
'n sekere paradigma te aanvaar, óf ... Die persoon op wie (soms subtiele) druk
uitgeoefen word, beleef: ...that I am doing myself no good whatsoever in
sticking to my side of the argument, and
that somehow I am placing myself in jeopardy (Woods & Walton
1982:7).
(b) Simpatie (Latyn: argumentum ad
misericordiam) Appèl op simpatie (Pity)
Daar word op ongeoorloofde wyse op 'n persoon se
'gevoel' of simpatie gesinspeel ten einde hom te beweeg om die geldigheid van
'n konklusie te aanvaar sonder om die verpligting na te kom om sterk en
relevante getuienis (premisse) te voorsien.
Die afwesigheid van relevante gegewens (premisse) word verberg. Skynbaar relevante redes vir 'n konklusie
word aangevoer wanneer relevante redes ontbreek, uitgeput is of verdring moet
word.
Bv. A moet die bevordering kry want hy het ses
kinders om groot te maak.
Van Veuren (1991:97) se voorbeeld:
Die beroep op medelye gaan suggestief te werk:
Konstabel, jy kan my nie met R200 beboet omdat ek 'n
rooi verkeerslig oorgesteek het nie; as
ek so baie geld moet betaal is my huishougeld op en sal my ou vier kindertjies
honger ly. Buitendien moet ek nog die
huishuur en die paaiemente op die TV en mikrogolfoond betaal. Ons sal op die straat sit.
Dit mag hardvogtig voorkom om dit te sê, maar hierdie
beroep op medelye ondersteun nie die geïmpliseerde stelling dat die vrou nie
die boete hoef te betaal nie.
(c) Onkunde (Latyn: argumentum ad ignorantiam) Gebruikmaking van
onkunde, onwetendheid, onbekendheid.
In die lig van die afwesigheid van gegewens om die
geldigheid van 'n argument te bevestig word hierdie 'afwesigheid van bewyse'
aangewend om die geldigheid van die argument te versterk. Omdat die argument (stelling, hipotese) nog
nooit as waar bewys is nie, beteken nog nie dat dit vals is nie, en andersom.
Van Veuren (1991:100) verduidelik:
Die tipiese tegniek van die beroep op onkunde is om
die bewyslas op 'n intimiderende manier na die persoon wat die argument
aanhoor, te verplaas:
Ek het nog geen rasionele argumente gehoor waarom die
Koebergkernkragsentrale as onveilig beskou moet word nie. Dit is dus veilig.
Al die argumente van hierdie slag bevat die versteekte
premis dat gebrek aan redes teen 'n stelling as voldoende grond vir die bevestiging
van die stelling geld. As die gebrek
aan redes of bewyse teen 'n stelling as rede of bewys vir die stelling kon tel,
sou ons byna enigiets kon bewys.
Bv. 1. Omdat
dit nie bekend is of stelling A waar is nie, is dit vals.
2. Omdat stelling A nog nooit as vals bewys is
nie, is dit waar.
3. Aangesien niemand kan bewys dat dagga nadelig
is nie, moet die gebruik daarvan gewettig word.
(d) Argument wat teen die persoon gerig is
(Latyn: argumentum ad hominem, Engels: abusing the man). Die persoonlike aanval. Nie suiwer saaklik nie.
'n Persoon of groep persone wat 'n bepaalde argument
handhaaf word aangeval, in plaas van die geldigheid van die betrokke
argument. Die fokus is sterker op die
persoon wat aangeval word, as op die argument.
Dit gaan om die persoon se karakter, politiek, motiewe en betroubaarheid
wat bevraagteken word. Die argument is
nie ad rem (saaklik, relevant) nie.
Irrelevante gegewens verdring relevante gegewens wat wel ter sake kan
wees. Suggestie en insinuasie speel 'n
rol.
Bv. 1. Sy
bewering kan nie aanvaar word nie want hy is 'n fenomenoloog en 'n
eksistensialis en 'n eksistensialis is 'n ateïs.
2. Die sogenaamde teorieë van Einstein is bloot
die yling van 'n gees wat besoedel is deur liberale, demokratiese nonsens wat
heeltemal onaanvaarbaar is vir Duitse wetenskaplikes (W. Gross, Nazi).
3. Akademici wat paradigmaties van mekaar verskil,
moet streng en skerp hierteen waak.
4. Konstruksie van die ad hominem (Van Veuren,
1991:58)
Premis 1: A se
stelling, standpunt of proposisie is X.
Premis 2: A
het as persoon die volgende foute ....
Konklusie:
Daarom is X onwaar of sleg.
(e) Genetiese afkoms. Vorm van kenteoretiese rassisme. (Bad seed)
Die argument wat 'n persoon huldig wat uit 'n
twyfelagtige agtergrond kom, is noodwending nie geldig nie. 'n Idee word verwerp of veroordeel bloot op
grond van die bron van oorsprong daarvan (of aanvaar op grond daarvan).
Bv. Jy kan jou nie aan sy argument steur nie - sy
pa was 'n alkoholis.
Verwant hieraan is die valse redenering wat Bruneau
(1986) noem: Guilt or innocence by
association en Michalos (1970): Bad connections. 'n Argument word aanvaar (of verwerp) bloot
op grond van die feit dat 'n bepaalde groep persone dit huldig.
Bv. 1. Hy is
'n fenomenoloog. Aangesien fenomenoloë
eksistensialiste is, kan niks wat hulle oor die opvoedingswerklikheid openbaar
aanvaar word nie.
2. Aangesien fenomenoloë essensie-denkers is, is
alles wat hulle sê aanvaarbaar.
3. Behaviouriste is naturaliste en daarom is al
hulle bevindinge oor die leerproses verwerplik.
(f) Foutiewe motiewe (Faulty motives)
'n Persoon wat 'n bepaalde argument handhaaf se motiewe
word onder verdenking geplaas en daarom is die argument nie-geldig. In plaas daarvan dat gegewens (inligting,
getuienis) oorweeg word, word vermeende motiewe oorweeg.
Bv. 1. Die
opvoedkundige se bekering het gerieflikheidshalwe saamgeval met Wet 39 van 1967
(Christelike nasionale onderwys).
2. Hierdie dosent redeneer dat groepbesoeke 'n
noodsaaklike deel van afstandsonderrig is, maar ek sê dis net 'n goeie
verskoning vir hom om op Unisa se koste vakansie te hou.
(g) Vriendskap (Latyn: argumentum ad
amicitiam) (Friendship)
'n Argument is geldig omdat 'n persoonlike vriend
(kollega) die argument huldig.
Bv. Ek is jou vriend. En ek sê vir jou dat jy hierdie uitsprake
van X summier as onwaar kan verwerp.
Michalos (1970:57) verduidelik soos volg:
No doubt most of us allow ourselves to be taken in by
this apparent fallacy much more frequently than we would care to admit. It is difficult to criticize a friend and,
often enough, it is difficult to challenge his views without having the
challenge interpreted as some kind of criticism. So we more or less unwittingly spare ourselves the unpleasantness
of disagreement by letting gross exaggerations, strange descriptions, and
peculiar value judgements pass without comment.
(h) Vrees (Latyn: argumentum ad metum) (Fear)
Vrees word as instrument aangewend om 'n persoon te
dwing om die geldigheid van 'n argument te aanvaar. Vrees kan saam met druk (a) gebruik word maar dis
nie noodwendig so nie.
Vergelyk byvoorbeeld die vrees om deur ander as 'dom' of moedswillig beskou te word indien
daar nie met 'n besondere argument saamgestem word nie. Die bevraagtekening van die outentiekheid
van die bevindinge van 'n eksperiment word verswyg, vanweë die vrees om as
Wiskundig-dom of statisties-ongeletterd beskou te word.
(i) Wensdenkery (Wishful thinking)
Daar word op die geldigheid van 'n argument aanspraak
gemaak bloot op grond daarvan dat dit so moet of behoort te wees. Wat die geval behoort te wees, is die geval.
Bv. 1. Alle
beoefenaars van Pedagogiek behoort die fenomenologiese metode hoog te
ag. Alle opvoedkundiges is
onderskrywers van die fenomenologiee metode.
2. Alle Unisa dosente behoort 'n grondige
kennis te hê van tersiêre didaktiek, dus alle Unisa dosente het 'n
grondige kennis van tersiêre didaktiek.
Vergelyk ook die teenoorgestelde hiervan nl. "is
- behoort" redenering (p)
(j) Tu quoque (Engels: You're another)
(Afrikaans: vry vertaal: Jy ook)
Van Veuren (1991:92) se beskrywing van die "Tu
quoque"-redenasie is soos volg:
Tu quoque beteken 'jy ook'. Hierdie soort ad hominem-drogredenasie antwoord op verwyte deur
toevlug te neem tot aantygings oor die persoon wat die verwyt gemaak het. Dit insinueer dat iemand se uitsprake of
oordeel oor 'n persoon of 'n saak onwaar is omdat hy aan dieselfde verwyt bloot
staan. Daar word nie relevante redes
gegee waarom sy oordeel as onwaar beoordeel moet word nie. Die vereenvoudigde gestalte van die tu
quoque lyk só:
(Premis 1) A het die volgende verwytende uitsprake oor
B gemaak...
(Premis 2) A kan van dieselfde dinge verwyt word.
(Konklusie) Dus is A se uitsprake oor B onwaar.
Die emosionele irritasie wat ons ervaar wanneer ons
van iets verwyt word deur iemand wat aan dieselfde verwyt bloot staan, is
begryplik maar is nie voldoende rede om te sê dat die verwyt onwaar is nie.
Die 'jy ook' -drogredenasie is verleidelik vir sy
maker en die toehoorders omdat dit 'n mens die geleentheid bied tot morele
verontwaardiging.
'n Spesiale vorm van die "tu
quoque"-drogredenasie vind plaas wanneer iemand van standpunt verander en
dié verandering geïgnoreer word. Nuwe
insigte is ipso facto onaanvaarbaar vir
diegene wat die tu quoque drogredenasie toepas. Daar word gewoonlik gesê:
'Wat jy nou sê rym nie met jou oorspronklike standpunt nie en daarom kan
nie veel waarde daaraan geheg word nie.'
Voorbeeld 1:
Opvoedkundige (1969): Die fenomenologiese metode is
die enigste metode.
Dieselfde Opvoedkundige (1977): Die fenomenologiese
metode is nie die enigste metode nie maar die beste essensie openbarende
metode. Aangesien die opvoedkundige
self erken het dat die fenomenologiese metode die enigste is, is om nou
te beweer dat dit bloot die beste is (naas ander) onaanvaarbaar.
Voorbeeld 2:
A (1969): Wetenskapsbeoefening is as vorm van 'strenge
Wissenschaft' vooronderstellingloos.
A (1977): Lewensopvatlike toelaatbaarheid van
wetenskaplike
(resp. navorsings-) handelinge is 'n noodsaaklike
vooronderstelling.
Lewensopvatlike toelaatbaarheid van wetenskaplike
handelinge is nie 'n noodsaaklike vooronderstelling nie. A het dit self in 1969 toegegee.
Voorbeeld 3:
Die student maak hom ook skuldig aan tu quoque wanneer
hy/sy slegs aandag gee aan die eerste publikasies van 'n skrywer en die latere
publikasies doelbewus ignoreer omdat hy nie wil toegee dat die skrywer van
opinie kan verander het nie.
(k) Trots (Latyn: argumentum ad superbiam)
(Pride)
Daar word 'n oproep gedoen op 'n persoon se trots om
die geldigheid van 'n argument te aanvaar.
Bv. 1. A: "Hoekom moet ek my vrou uitneem vir ete?"
B: "Wel, jy is trots op jou mooi vrou, is jy
nie?"
2. Jy is trots op jou huis. Dit moet geverf word. ('n Mens kan maklik trots wees op 'n huis
wat nie geverf hoef te word nie.)
3. Ons is trots op opvoedkundiges. Opvoedkundiges moet teen sielkundiges
beskerm word. (Dit is moontlik om trots
te wees op opvoedkundiges wat nie teen sielkundiges beskerm wil wees nie.)
(l) Goeie bedoelinge (Good intentions)
'n Persoon bedoel goed en daarom is die argument wat
hy huldig geldig.
Bv. 1. My
bedoelinge is goed. Wat ek ookal sê is
waar.
2. Ek wil hê dat die RSA moet bestaan uit een
groot, gelukkige nasie. Deur die skatte
van die RSA gelykop te verdeel onder al sy mense kan ons die ekonomie aan die
groei kry.
(m) Rasionalisering (Rationalization)
Daar word aanspraak gemaak op die geldigheid van 'n
argument deur 'n min of meer aanvaarbare rede in die plek vir die werklike rede
te plaas.
Bv. 1. Navorsers
rasionaliseer graag hulle mislukkings:
ek het te min vraelyste terug ontvang omdat my teikengroep laks was. Die werklikheid is dat die vraelys swak
ontwerp was.
2. Die rede waarom beoordelaars nie aanvaar wat ek
'fenomenologies gesien' het nie, is omdat hulle bevooroordeeld is teen
fenomenologie. Werklike rede: My 'fenomenologies' gesien is hopeloos omdat
ek nie werklik die fenomenologiese metode begryp nie.
(n) Dwaalweë of wegleidings (Engels: red
herring) Irrelevante verskuiwings in die argument (Simple diversion)
(Clamorous insistence on irrelevancies)
Die aandag word doelbewus weggelei van bepaalde
nie-aanvaarbare bewerings wat die argument raak. 'n Reeks premisse wat geen verband het met die konklusie nie word
aangewend ten einde die aandag weg te trek van die oorspronklike argument,
waarskynlik omdat dit 'n swak argument is.
Bv. Wanneer 'n student gekonfronteer word met
bepaalde werkopdragte wat hy nie uitgevoer het nie, sal hy in detail uitbrei
oor die gehalte van, en tyd bestee aan dié wat hy wel gedoen het.
(o) Haarklowery (Hypercriticism)
Die aandag word weggelei van die hooftema deur die
stel van beuselagtighede (onbeduidende sake).
Bv. 1. Die
gebou is goed beplan. Dit is besonder
funksioneel maar die waskamer is onaantreklik.
2. Die motor slaag alle toetse met vlieënde
vaandels maar die paneelkassie is te klein.
(p) Is-behoort redenering (Is-ought)
Die behoort-te-wees drogredenasie vind plaas wanneer
gestel word dat dit wat is (d.w.s. 'n huidige toedrag van sake), behoort
die geval te wees d.w.s. wat bestaan is moreel (sedelik) regverdigbaar.
Bv. 1. 90% van alle advokate is mans.
Vrouens
behoort nie advokate te word nie.
2. Baie min onderwysers is ten gunste van
vakbondstigting.
Baie min onderwysers behoort ten gunste van
vakbondstigting te wees.
3.3.4 Verwarring (Fallacy of confusion)
Wanneer 'n argument op so 'n verwarrende en
dubbelsinnige wyse aangebied word dat 'n mens nie die betekenis daarvan kan
raaksien nie.
(a) Dubbelsinnigheid (fallacy of
equivocation. Latyn: equivocatio) en
fallacy of amphiboly (Latyn: fallacia amphibolia)
Verwarring as gevolg van dubbelsinnigheid kom voor
wanneer daar van 'n ander (dubbele) betekenis van 'n term of woord
gebruik gemaak word op 'n verkeerde wyse of om te mislei (equivocatio) of
wanneer 'n sin so dubbelsinnig gekonstrueer word dat hy op verskillende
wyses verstaan kan word (amphibolia). Dit is om taal misleidend te gebruik.
Bv. 1. Die
term magdeling kan deur 'n politikus verklaar word na gelang van die gehoor wat
hy wil beïnvloed om vir hom/sy party te stem.
Vir 'n hervormingsgesinde gehoor kan hy verduidelik dat hy magdeling
voorstaan omdat hy glo dat die verskillende bevolkingsgroepe saam moet
regeer - die mag moet deel. Vir die
konserwatiewe gehoor kan hy laat verstaan dat hy met magdeling die politieke
mag wil (ver-) deel sodat elke bevolkingsgroep sy mate van soewereiniteit
sal besit.
2. Michalos (p.71) se advertensie: Te koop:
1973 Chevrolet Kommando met outomatiese ratkas, kragstuur, elektriese
vensters, ingeboude lugverkoeling en 'n radio in goeie kondisie.
(b) Aksent (Latyn: fallacia accentus) (Accent)
Soms kan 'n uitspraak verskillende betekenisse hê wat
afhang van die wyse waarop dit geaksentueer word. Verwarring as gevolg van aksent vind plaas wanneer 'n foutief
geaksentueerde, vals of misleidende uitspraak afgelei word uit 'n uitspraak
(sin) wat waar sal wees indien dit nie geaksentueer is nie.
Bv. Die gebruik om sekere woorde in aanhaling te
aksentueer deur dit te onderstreep (of kursief te tik) terwyl dit in die
oorspronklike nie gedoen is nie, kan 'n verwronge beeld gee (kan
konteks versteur). Die praktyk moet met
groot omsigtigheid aangewend word.
c) Humor (Humour) Lost in the laugh
Humor word gebruik om 'n persoon te verwar deur 'n
ernstige saak bespotlik (lagwekkend) voor te stel. Sodoende word sy aandag weggelei van die geldigheid van die
betrokke argument. Dikwels word
humoreuse kwinkslae gebruik in plaas van gesonde kritiek. Dit word soms in die politieke debat
aangewend.
Bv. 1. Die
burgemeester het onderneem om die stad se strate te beveilig sodat vroue dit
snags op straat sal kan waag. Wil die
burgemeester van die vroue prostitute maak?
2. Michalos (1970:73) gee die volgende voorbeeld:
Very often humorous cracks are substituted for sound
criticism. Instead of telling a
student exactly what is wrong with his history examination, an instructor might
write 'This is more hysterical than historical' in the margin. Or, 'It's wonderful to see how well you've
mastered your name. Don't you think
it's time you tackled something else'.
3. Fearnside & Holther (1959:123):
Continuous humor is sometimes an ally against
thinking.
(d) Woede (Anger)
'n Persoon word mislei deur hom kwaad te maak en dus
sy aandag te verdeel en weg te trek van 'n bepaalde argument. Baie mense word verward (deurmekaar)
wanneer hulle emosioneel versteur word deur woede.
Bv. Politieke argumentering en debat deur
voorstanders van opponerende wetenskapsbeskouings.
(e) Onbegrypbaarheid (A besluit op
nie-begryping) (Lack understanding)
'n Persoon gee voor asof hy die geldigheid van 'n
bepaalde argument nie kan begryp nie.
Bv. 1. In politieke onderhandeling.
2. 'This seems to be a favourite move of
philosophers when they are considering doctrines they do not share'
(Michalos, 1970:75).
(f) Emosionele taal. Appèl tot die emosionele (medelye, piëteit,
vrees, groepsolidariteit) met die doel om 'n bewys dat die argument geldig is,
te vermy (Emotional language)
Iemand probeer om die niveau van geldigheid van 'n
bepaalde argument te verhoog, nie deur meer inligting te gee nie, maar deur die
toevoeging van bepaalde emosioneel-gelaaide woorde, waardeur o.a. die stel van
skerp vrae in die gedrang kom. Woorde
word doelbewus gekies om sekere emosies te wek.
Bv. 1. ''n
Mens behoort maandeliks by te dra tot die fonds wat vir blinde mense gestig
is.'
'Hoekom?'
'Wel, ek dink dis enigeen se plig om by te dra tot die
fonds wat vir hierdie ongelukkige mense gestig is, wat nie die sonsopkoms
soggens in die ooste kan sien nie; ook
nie die gesig van volmaan met sy silwerlig of die kleureprag van 'n roostuin in
blom of the brekende branders wat soos wit perde op die strand afstorm kan
aanskou nie.'
2. Van Veuren (1991:94) merk in dié verband op:
Taal het 'n buitengewone emotiewe en evokatiewe krag
wat soms in enkele woorde of frases gekonsentreer is. 'n Groot aantal woorde het negatiewe of positiewe
gevoelsladings. Die woord 'guerilla-vegter'
is min of meer neutraal terwyl 'vryheidsvegter' en 'terroris' onderskeidelik
negatiewe en positiewe gevoelens oproep. Hy illustreer die gebruik van emosionele
taal met 'n aanhaling uit 'n radiopreek (sic!) van 'n sekere ds. Boshoff op die
vooraand van die Algemene Verkiesing in 1952 wat oënskynlik bedoel is om
Afrikaners te oortuig om vir die Nasionale Party te stem:
In hierdie tyd van beslissing wil ek die woorde van
Nehemia met liefde herhaal: 'Veg vir julle broers, vir julle seuns en vir julle
dogters en julle huise.'
Die vraag vir ons in Suid-Afrika is nie langer aan
watter party se kant ons moet veg nie.
Daar is genoeg plek aan ons eie Party se kant. Aan ons eie bloed se kant.
Aan ons eie volk se kant!
In naam van ons broers, ons seuns en ons dogters, ons
vroue en ons huise, laat ons veg aan dieselfde kant van die muur. Laat ons veg tot die volle dag van
bevryding!
Laat ons soos Nehemia bou, veg en oorwin. Ons het nie die getalle nie, maar ons het
God aan ons kant. Nie die propaganda
nie, maar die waarheid. Nie die
platform nie maar die Altaar. Nie die
Goliats nie maar die Dawids. Wat ons in
Suid-Afrika nodig het is nie groter harnasse nie, maar doeltreffender slingers.
(g) Pseudo-argumente (skynargumente)
(Pseudo arguments)
'n Persoon praat bokant, onderkant en om die argument
sonder om die geldigheid van die argument te bevestig. Dit wil sê hy kom tot 'n konklusie na baie
algemene gepratery en verwag dat vanweë die baie woorde wat hy gebruik het, die
konklusie aanvaar moet word.
Algemene gepratery moet vermy word omdat
(i) dit vanweë 'n woordevloed nie lei tot egte
begryping nie (Sax, 1968:4126): Redundancy violates the principle of economy
in writing.
(ii) dit die essensiële laat verdwyn onder 'n
woordekleed (Sax, 1968:415): Eliminate
deadwood, those words and expressions that do not contribute to meaning.
(iii) egte denke vertroebel.
Lang onsamehangende sinne in 'n navorsingsverslag kan
ook beskou word as 'n vorm van algemene gepratery. Sax (1968:415) se waarskuwing geld: Long, rambling sentences obscure the author's purpose and try
the patience of busy readers.
(h) Etimologie (Etymology) misbruik
Daar word aanspraak gemaak op die geldigheid van 'n
argument omdat dit eens op 'n tyd geldig was.
Bv. 1. Soos
Aristoteles tereg opgemerk het ...
2. Dit sal 'n fout wees om aan te neem dat 'n
atoom ondeelbaar is, omdat die Griekse woord Atomos, ondeelbaar beteken.
3. Dit kan 'n fout wees om die begrip opvoeding te
beperk tot die gebeure wat afgesluit word met volwassenheid, omdat opvoeding in
die verlede gelykgestel is aan die pedagogiese.
4. Fearnside & Holther (1959:168):
Speakers have been known to insist on insisting that
'education' comes from 'educere', a Latin word meaning to draw out. From this etymology they argue that
education should be a matter of drawing out the student in the sense of coaxing
rather than compelling. Maybe it should,
but aside from the fact that the word comes from 'educare' meaning 'to educate,'
the derivation remains irrelevant to the argument. This fallacy is a form of circularity, since the audience is
asked to subscribe to the conclusion because of the very meaning of some terms
used in the premises. But simple
circularity is hardly apt to deceive, whereas the assumption that words should
stick close to etymological sense is a limit on the conventional meaning of
words and an unwarranted restriction on the growth of language.
(i) Beantwoording van vrae met vrae
(Question-question)
Soms word 'n teenvraag gebruik as 'n strategie om die
antwoord op 'n geldige vraag te ontwyk en die vraer te verwar. Die verpligting/verantwoordelikheid van
verontskuldiging word terug geplaas op die skouers van die vraer.
Bv. Die
volgende dialoog kan hom afspeel waar 'n ouer verontwaardig is omdat daar nie
na sy kind omgesien is deur 'n dagsorginstansie wat behoorlike toesig beloof
het en waarvoor baie duur betaal word nie.
Ouer: "Hoekom is daar nie behoorlik toesig gehou
oor my kind nie?"
Onderwyseres: "Hoe
kan ons na veertig kinders omsien as jy nie eers
een kan oppas nie?"
Hierdie slim dog onredelike vraag is daarop gemik om
die antwoord te vermy en verwarring te saai in die gemoed van die ouer (wat
moontlik reeds 'n mate van skuld ervaar omdat hy sy kind onder ander se toesig
laat vir 'n groot deel van die dag).
(j) Onbeduidende (beuselagtige) besware
(Trivial objections)
Valse redenering met verwarring deur onbeduidende
besware word gepleeg deur diegene wat te kenne gee dat enige beswaar
teen 'n sienswyse of argument voldoende is om dit te verwerp. Daar bestaan egter min stellings waarteen
daar nie die een of ander beswaar ingebring sal kan word nie. Sommige besware is egter meer onbeduidend,
het dus minder betekenis as ander.
Bv. Einstein se relatiwiteitsteorie word
verwerp omdat die leek dit nie kan begryp nie.
3.3.5 Foutiewe klassifikasies (Faulty
classification - questionable
classification)
Om te fouteer wanneer sake bymekaar gevoeg of van
mekaar verwyder word.
(a) Goue middeweg (Golden mean)
Die geldigheid van 'n argument word bevestig op grond
daarvan dat dit die middeweg is tussen twee uiterste stellings. Dit is foutief om aan te neem dat 'n
argument geldig is bloot omdat dit 'n middelweg is tussen twee ekstreme
argumente. Die geborgenheid van die
middeweg word gesoek. Weiering om enige
werklike verskil tussen twee opponerende alternatiewe raak te sien. Die goue middeweg by die maak van
aanbevelings wat uit navorsing voortvloei, kan die gevaarlike slaggat of middelmannetjie wees.
Bv. 1. Die
beste plek om te wees wanneer die motor se brandstof opraak is nie in die
middel tussen twee dorpe nie; die middel van die pad is nie die beste plek om
te ry nie.
(b) Vals dilemma (die swart-wit redenasie)
(False dilemma)
Onvoldoende alternatiewe
'n Persoon misluk om 'n posisie tussen twee of meer
bestaande alternatiewe (gewoonlik ewe onaanvaarbaar) raak te sien. Daar word aangeneem dat daar slegs die
gestelde alternatiewe vir die oplossing van 'n probleem is. 'n Ander moontlikheid word geïgnoreer. Belangrik by die motivering van aanbevelings
wat voortvloei uit navorsing.
Bv. 1. A het
geld nodig en wil dit by B leen, maar dan weet B van sy geldnood. Leen hy dit egter nie, sit hy sonder die
geld wat hy nodig het. Wanneer iemand
moet kies tussen een of twee of meer onaangename alternatiewe, is hy in 'n
dilemma. Die vals dilemma is wanneer
daar aangeneem word dat die gestelde alternatiewe die enigste is.
2. Wie nie teen ons is nie, is vir ons!
Daar is 'n derde moontlikheid: neutraliteit.
(c) Oor-vereenvoudiging (over simplification)
Wanneer daar nie in geslaag word om al die komplekse
geskilpunte t.a.v. 'n probleem in aanmerking te neem nie en daar na 'n
kitsoplossing of kitsverklaring gesoek word sonder om die verskillende
alternatiewe te oorweeg. Kom voor by
diegene wat alles verstaan en niks begryp nie!
Bv. 1. Die
feit dat 'n rugbyspan pateties vertoon het, word toegeskryf aan 'n enkele
speler (of afrigter).
2. Die sukses van 'n akademikus word toegeskryf
aan sy volharding, asof sy skeppende vermoë en intellek toevallig was.
3. Fearnside & Holther (1959:171) maak die
volgende betekenisvolle opmerking:
This error is difficult to avoid. In the first place, time generally makes it
impractical to elaborate all qualifications.
Moreover, in many discussions full exposition of detail would obscure
the subject rather than clarify it. For
example, textbook writers habitually wrestle with the dilemma of whether to
make statements which are, though not wholly accurate, yet clear and serviceable
enough for students, or whether to incorporate all the qualifications necessary
for accuracy - and drown the student in details. The problem here is to achieve simplification without
oversimplification.
In the second place, when the speaker does not possess
a detailed knowledge, the very lack of familiarity with the complexity of the
subject is apt to increase his confidence in what are his mere 'tabloid'
thoughts about it. A superficial
knowledge may make a complicated situation appear quite simple, like a wide
patch of brambles seen from the air.
And everybody has to be content with a superficial acquaintance with
most subjects. Finally, even where we
are well aware of the existence of complexities, we may be tempted, in 'the
human quest for certainty,' as John Dewey argues, to try to cut through them
and to set up an oversimplified system with everything tidy and neat.
4. Waak teen die aantreklikheid van eenvoudige
oplossings. Let op uitdrukkings
soos: "In werklikheid is die
oplossing eenvouding".
(d) Vae terminologie (Vague terminology)
Die valse redenering van vae terminologie word gepleeg
wanneer onduidelike, duister, onnoukeurige of vae terme (begrippe) gebruik word
om 'n konklusie te staaf of te bevestig.
Dit gaan hier veral om begrippe wat nie 'n algemeen aanvaarde betekenis
het nie en die betekenis uit die konteks afgelei moet word.
Michalos (1970:89) wys daarop dat talle begrippe in
hierdie kategorie val. So is 'n
beskuldiging dat iemand 'liberaal' is, niksseggend, enersyds, en andersyds,
moeilik om te ontken omdat die term 'liberaal' in verskillende kontekste (bv.
politieke, godsdienstige en opvoedingsverband) gebruik kan word. En selfs as die konteks duidelik is het die
term nog nie 'n universeel aanvaarde betekenis nie.
Opmerking:
* Begrippe in 'n
verslag/verhandeling/proefskrif moet noukeurig (presies) gedefinieer word
(onder die opskrif: Begripsverklaring).
Wanneer daar begrippe gebruik
word wat kontroversieel is, kan die volgende uitspraak neergeskryf word: Vir die doel van hierdie verhandeling
word die volgende betekenisse aan die sentrale begrippe geheg.
* Die betekenis van die bevindinge
(resultate, uitkoms) van die navorsing mag nie vanweë vae terminologie in die
verborgenheid ingedwing word nie.
* Die navorsingsverslag is 'n formele
dokument en daarom is vae en geselstaal terminologie nie toelaatbaar nie (Sax,
1968::415).
(e) Ongeldige kontras (Illicit contrast)
Michalos, 1970:90 verduidelik treffend soos volg:
The
fallacy of illicit contrast is committed when it is argued that if an object
has (lacks) a certain property, any contrary or contrasting object must lack
(have) that property. For example, it
might be argued that because only a courageous person would risk his life to
save a friend, only a coward would not risk his life to save a friend. Again, someone might argue that if women are
patient, men must be impatient. If
young people are vigorous, old people must be lethargic, etc. If we permitted this sort of argumentation,
we should have to say that people who are awake can do no good because people
who are asleep can surely do no evil.
That, of course, is ridiculous.
(f)
Verdeling (Division)
Verdeling is gebaseer op die
misvatting dat die eienskappe van die geheel noodwendig dieselfde is as die
eienskappe van elke afsonderlike deel.
Bv. 1. A is
'n Amerikaanse burger en Amerika is 'n demokrasie. Daarom huldig A sterk demokratiese standpunte.
2. Die TOD het besluit om Unisa-student A aan te
stel omdat hy die een sal wees wat die beste opleiding gehad het.
3. Waak teen die begrip "tipiese
geval". Om iemand as
"tipies" te beskryf, is om sy menswaardigheid aan te tas.
(g) Komposisie (teenoorgestelde van
verdeling) (Composition)
Dit is wanneer die kenmerke van 'n deel van 'n geheel
aanvaar word as die kenmerke van die geheel.
Bv. 1. Wanneer
bevindings veralgemeen word en die steekproef was nie verteenwoordigend nie.
2. Elkeen van die akteurs is baie goed. Daarom is die teenwoordigheid van enigeen
van hulle in 'n rolprent, 'n waarborg dat die rolprent uitstekend sal wees.
Gemiddeldes:
Die vergissing dat gemiddeldes 'n individu beskryf:
Kennis van 'n gemiddelde gee nie presiese inligting
oor enige individu in 'n groep nie.
Gemiddeldes verberg individualiteit.
Kennis van 'n gemiddelde verbeter 'n mens se kanse om te raai hoe 'n
individu moontlik in 'n bepaalde groep sal wees.
3.3.6 Valse induktiewe redenering (Inductive
fallacies)
Die gevolgtrekking van 'n induktiewe argument is
veronderstel om minder of meer aanvaarbaar te wees na aanleiding van die voorafgaande
premisse. Wanneer so 'n argument nie
doen wat dit behoort te doen nie
word induktiewe valse
redenering gepleeg. Wanneer daar van
die besondere na die algemene geredeneer word, bestaan daar 4 moontlikhede vir
foutering:
(a) Haastige veralgemenings (Hasty
generalization: jumping to conclusions). Hasty inductive generalization.
Daar word aanspraak gemaak op die algemene geldigheid
van 'n argument op grond van onvoldoende voorbeelde, gevalle, premisse,
gegewens. Nadat 'n klein aantal lede van
'n groep waargeneem is wat 'n spesifieke eienskap vertoon, word afgelei dat die
hele groep daardie eienskap besit.
Veralgemening aan die hand van 'n steekproef wat te klein is of selfs
van 'n enkele gebeure.
* Op grond van sy kennis van een of twee boere
lei hy af dat alle boere baie materialisties is en die hoogste waarde aan
besittings en gerief heg.
* Voorbeeld van Fearnside en Holther
(1959:16):
EXAMPLE.
Professor Peter is talking to a colleague. 'Engineering students generally study hard. I have three engineers taking my sophomore
course, and they're all hard workers.'
COMMENT. The
professor should be allowed some leeway in expressing ideas in a casual
conversation. At least, he is trying to
cite confirmatory evidence for his opinions.
The danger is that, having advanced an idea, he will look for cases from
now on that confirm it, rather than examining a representative group of
instances. Moreover, the number here is
so far too small to permit any but the most hastly generalization'.
* Daar word op die geldigheid van argumente
aanspraak gemaak deur na die resultate van onverteenwoordigende/klein
steekproewe te verwys.
Bv. Argumente
wat voortvloei uit bevindinge wat gegrond is op foutiewe of swak
steekproeftrekkings, kan kwalifiseer as valse redenering. Indien die waarnemings (wat as premisse kan
dien) wat ten aansien van lede van 'n steekproef gemaak word aangewend word om
afleidings oor 'n populasie te maak, is dit nodig dat die steekproef 'n akkurate
weergawe van die eienskappe van die populasie sal gee. Die mees algemene prosedure waardeur 'n
verteenwoordigende steekproef verkry kan word, is ewekansige seleksie (Neale
& Liebert, 1986). Die proses
waardeur steekproefbevindings na die populasie uitgebrei word, word veralgemening
genoem.
Bv. Premis 1:
afgelei uit 'n steekproefbevinding
Premis 2:
afgelei uit 'n steekproefbevinding
Konklusie: Veralgemening na die populasie.
Met 'n ongeldige steekproeftrekking kan slegs
ongeldige premisse geformuleer word en dan is die konklusie ook ongeldig.
(b) Ongeluk (Latyn: fallacia accidentis)
(Accident)
'n Algemeen geldige beginsel word foutiewelik aanvaar
om waar te wees sonder enige uitsondering.
'n Veralgemening of algemene beginsel word foutiewelik toegepas op 'n
individuele geval.
Bv. 1. Elke
mens behoort vryheid van spraak te hê.
Daarom moet A nie vervolg word omdat hy foutiewelik 'brand, brand' in 'n
vol teater geskreeu het nie.
2. 'n Handves vir menseregte waarborg vryheid vir
almal. Niemand het die reg om iemand
wat wil dagga rook, te verhinder nie.
3. Om iemand op sy baadjie te takseer
(verabsolutering van een eienskap).
(c) Foutiewe analogieë (ooreenkomste)
(Faulty analogy)
Twee sake (dinge) is analoog in soverre hulle
ooreenkomste het. Bv. die hart is
analoog aan 'n pomp. In 'n argumentering
aan die hand van analogieë word daar geredeneer dat aangesien twee sake
analoog (of dieselfde is) in sekere opsigte, dit heelwaarskynlik is dat hulle
ten aansien van ander opsigte dieselfde sal wees.
Voorbeelde:
* A het 'n brein, praat, skryf, lees en dink.
* B het 'n brein, praat, skryf en lees.
Dit is heelwaarskynlik dat B ook dink.
* Foutiewe argumentering aan die hand van
analogieë kan op twee wyses geskied, naamlik
(i) Wanneer die konklusie as seker beskou
word en nie slegs as minder of meer aanvaarbaar bereken word nie, en
(ii) wanneer twee sake wat 'n aantal ooreenkomste
vertoon, meer
verskille het.
Wanneer nie raakgesien word nie dat die verskille tussen twee sake
(gebeure) sterker spreek as die ooreenkomste.
Met ander woorde relevante verskille word geïgnoreer.
Bv. Daar bestaan ooreenkomste tussen atlete en
resiesperde (o.a. krag, oefening). Daar
is egter groter verskille (o.a. dat atlete hoop en verwagtinge het). 'n Foutiewe analogie sal wees wanneer daar
op grond van die ooreenkomste gekonkludeer word dat die gemeenskap net
soveel verantwoordelikheid teenoor
resiesperde behoort te hê as teenoor atlete.
'n Goeie voorbeeld van foutiewe analogie is: Aangesien kinders met afwykings
ooreenkomste met 'normale' kinders het, moet hulle nie in afsonderlike
inrigtings nie, maar in die 'hoofstroom' opgevoed word. (Verskil van: moet wanneer dit moontlik word, in die hoofstroom opgeneem word).
(d) Valse oorsaak (False cause)
Wanneer die bestaan van 'n kousale verband aanvaar
word wanneer dit nie die geval is nie.
(i) Non-causa pro causa:
Aanduiding van 'n oorsaak wat nie 'n oorsaak is nie
byvoorbeeld bygeloof (Vrydag 13de, swart kat, ens).
(ii) Post hoc ergo propter hoc:
'n Foutiewe aanvaarding daarvan dat omdat gebeure A
voor gebeure B plaasgevind het, A noodwendig B veroorsaak het.
Byvoorbeeld A moes die moord gepleeg het omdat iemand
hom die huis sien binnegaan het en onmiddellik daarna is 'n geweerskoot en 'n
skreeu gehoor. (Miskien is A die
moordenaar maar die feit dat hy in die huis ingegaan het, is nie 'n bewys
daarvan nie.)
Opmerking:
Waak teen die simplistiese oorsaak-gevolg denkskema wat blyk uit die
gebruik van uitdrukkings soos: as
gevolg van,
gevolglik,
derhalwe, dus, ens.
(iii) Korrelasie versus oorsaak: Wanneer A en B op een of ander wyse
verband met mekaar het, word daar valslik geredeneer
dat hulle kousaal verbind is.
Byvoorbeeld terugkeer van die ooievaar en toename in geboortes.
4. VOORDELE
VAN INFORMELE LOGIKA
Die wetenskaplik-georiënteerde navorser kan die
beginsels van die informele logika as wetenskaplik-verantwoorde tegniek
aanwend. Dit skep die besondere
moontlikheid dat argumente op 'n formele, sistematiese en intensiewe wyse geanaliseer
kan word ten einde die struktuur van argumente te bepaal en om valse redenering
te identifiseer. Die aanwending en
toepassing van die beginsels van die informele logika stel die navorser daartoe
in staat om op verantwoorde wyse uitspraak te kan lewer oor die geldigheid en
waarheid van argumente.
Die aanwending van die beginsels van die informele
logika hou onder meer die volgende voordele in:
(i)
die navorser kan bedag wees daarop
om onnadenkende taalgebruik
enersyds uit te skakel en andersyds te identifiseer;
(ii)
die onderlinge verband
(sinsamehange) tussen die onderskeie premisse van die argumente kan
ondubbelsinnig uitgelig word. Deur die
besondere verbande tussen die premisse van argumente uit te lig, word voorkom
dat bepaalde premisse geïsoleer word.
Dit verhoed dat 'n enkele premis in 'n argument verabsoluteer kan word;
(iii) Die navorser kan deur die toepassing van die beginsels van die informele logika in beheer bly
van die beredenering en hy kan die
argumente meer doelmatig en planmatig rig sonder om in
bepaalde misleidende dwaalweë
verstrengel te raak, dit wil sê om in onwetenskaplikheid te verval - die toets van premisse
(redes) vir hulle krag en
relevansie (hulle gewig), is die hart van informele logika (Bruneau 1986:157-169).
Daar moet egter ook gelet word op die volgende
uitspraak van McPeck (1981:93,94):
I have always found it curious that informal logic
books discuss 'the fallacies' with a touch of paranoia, as though mistakes in
reasoning were always perpetrated by unscrupulous souls who are out to
deceive. Whatever happened to honest
mistakes made by normal people trying to do their best?
5. MOTIVERING VAN BEMOEIENIS MET ARGUMENTE
EN VALSE REDENERING VANUIT DIE UNISA-DOELSTELLINGS
'n Skoling in die identifisering van valse redenering
is 'n verwerkliking van die volgende verbesonderinge van Unisa-doelstellings:
5.1
Die kweek van 'n kritiese
ingesteldheid
Om te verval in 'n valse redenering is 'n besondere
onkritiese handeling. Dit is so omdat
daardeur betekenisse verberg word en dubbelsinnighede gedy. 'n Bewuswees van wyses van valse redenering
verskerp die kritiese bewussyn.
5.2 Die vermoë om idees oor te dra
Idees wat vry van valse redenering oorgedra kan word,
sal weens die groter skerpheid daarvan duideliker verskyn met die oog op
verdere hantering daarvan.
5.3 Skoling van studente in
navorsingsmetodologie
Skoling in die identifisering en uitskakeling van
wyses van valse redenering moet deel vorm van die skoling in
navorsingsmetodologie. Die gunstige
uitwerking van die toepassing van relevante navorsingsmetodes kan ongedaan
gemaak word indien die betoog ten aansien van die uitkomstes verduister word
deur valse redenering.
5.4 Handhawing van standaarde
Onderrig in identifisering van valse redenering en
uitskakeling van valse redenering is een van die doeltreffende meganismes vir
die handhawing van standaarde veral ten aansien van die standaard van
verslagskrywing.
5.5 Toerus van studente met vaardighede
Identifisering en uitskakeling van valse redenering is
'n besondere vaardigheid wat studente in staat stel tot konstruktiewe
evaluering met die daarmee gepaardgaande verslagskrywing.
6. VERWYSINGS
Beardsley, M.C.
1975. Thinking straight. New Jersey:
Prentice-Hall.
Blair, J.A. & Johnson, R.H. 1980.
Informal Logic. The first
international symposium.
California: Edgepress Inverness.
Kyk ook:
Blair, J.A. & Johnson, R.H.
1987. The current state of
informal
logic.
Informal Logic, vol. ix (2&3).
Blumberg, A.E.
1976. Logic. New York:
A A Knopf.
Bowles, G.
1989. Favorable relevance and
arguments. Informal Logic, vol
xi (1).
Bruneau, W.
1986. The pleasures and
perils of inference. History and
Social
Science, vol. 21, no. 3.
Carney, J.O. & Scheer, R.K. 1974.
Fundamentals of logic.
New York:
MacMillan.
Fearnside, W.W.
1980. About thinking. New Jersey:
Prentice-Hall.
Fearnside, W.W. & Holther, W.B. 1959.
Fallacy. The counterfeit of
arguments. Englewood
Cliffs: Prentice-Hall.
Fogelin, R.J.
1978. Understanding
arguments: an introduction to Informal
Logic. New
York: H B Javanovich.
Giere, R.N.
1977. Understanding
scientific reasoning. New
York: Holt,
Rinehart
& Winston.
Hamblin, C.L.
1970. Fallacies. London:
Methuen.
Jacobs, C.D.
1986. Die betoog in die
navorsingsverslag. Ongepubliseerde
manuskrip. Fakulteit
Opvoedkunde, Universiteit van Pretoria.
Johnson, R.H. & Blair, J.A. 1981.
Logical self defence.
Toronto:
McGraw-Hill.
Kaminsky, A. & Kaminsky, J. 1974.
Logic: A philosophical
introduction.
Massachusetts: Addison-Wesley.
Kilgore, W.J.
1979. An introductory logic. New York:
Holt, Rinehart &
Winston.
Landman, W.A., Van Zyl, M.E.J. & Roos, S.G. 1975.
Fundamenteel-pedago-
giese essensies: hulle
verskyning, verwerkliking en inhoudgewing.
Durban: Butterworth.
Landman, W.A. (Red.).
1980. Inleiding tot die opvoedkundige navorsings- praktyk. Durban: Butterworth.
McPeck, J.E.
1981. Critical thinking and
education. Oxford: Robertson.
Michalos, A.C.
1970. Improving your
reasoning. New Jersey:
Prentice-Hall.
Neale, J.M. & Liebert, R.M. 1986.
Science Behaviour: An
introduction to
methods of
research (3rd edition). Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Sax, G.
1968. Foundations of
Educational Research. New jersey:
Prentice-Hall.
Secor, M.
1987. Recent research in
argumentation theory. The Technical
Writing
Teacher, vol. xiv, no. 3.
Scriven, M.
1976. Reasoning. New York:
McGraw-Hill.
Thomas, S.N.
1981. Practical reasoning in
natural language. New jersey:
Prentice-Hall.
Tomko,
T.N. 1980. Informal Logic. a
Review. Educational Theory. Vol.
29, no. 4.
Van Veuren, P.
1991. Argumente, kriteria, kritiek. RGN-reeks in
metodologie. Pretoria 0041.
Verma, G.K. & Beard, R.MN. 1981.
What is educational research?
Perspectives
on techniques of research. New
York: Harper & Row.
Walton, D.N.
1989. Informal Logic. A handbook for critical
argumentation.
Cambridge: Cambridge University
Press.
Weston, R.
1982. A pattern for argument
analysis in Informal Logic.
Teaching
Philosophy, Vol. 5, April, No. 2.
Woods, J. & Walton, D. 1982. Argument: The Logic of the Fallacies.
Toronto: McGraw-Hill.
oo000oo
|